2987
Sök

Koppla in justerbar potetiometer på styrenheten, b230f

6 Inlägg
30 augusti 2011
Trådstartare
#1
hej

är de någon som har erfarenhet av att sätta dit potetiometer kopplat till bränslepumpen?
är intresserad av att koppla in de på 240in. vad har bränslepumpen för ohm tal så man vet vilken sorts potetiometer man ska köpa? hade varit kul om någon vet hur man ska gå till väga!

tack i förhand!


749 Inlägg
30 augusti 2011
#2
Vad är syftet, få spänningsfall på pumpen ibland?
Ohm spelar väl ingen roll, bara potensiometern tål strömmen (Ampere).

Bränsletrycksregulatorn justerar bränsletrycket.
Senast redigerat av Bjornn (30 augusti 2011)


Smålänning
7 887 Inlägg
30 augusti 2011
#3
Bilen fungerar dåligt om du koppla potetiometer till styrningen för bränslepumprelät wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

749 Inlägg
30 augusti 2011
#4
Att ändra bränsletrycket är inte att rekomendera då bilen kommer gå för magert/ fett och gå illa.
Din bil har ej justerbar bränsletrycksregulator, regulatorn reglerar trycket med hjälp av vaccumet i insugningsgrenröret.
Senast redigerat av Bjornn (30 augusti 2011)


1 758 Inlägg
30 augusti 2011
#5
Detta låter som en riktigt dålig idé... Vad vill du uppnå genom att strypa spänningen till soppapumpen?

6 Inlägg
31 augusti 2011
Trådstartare
#6
en kompis te mig nämnde att man kunde minska motståndet till pumpen så den matar in mer bränsle, men då vet jag ju att detta inte verkar funka. jag vet vad en btr gör men nu va de ju mängden de handlade om inte trycket, tänkte istället för att hålla på att byta pump o spridare så hade de varit smidigt att kunna justera mängden inifrån kupén.


749 Inlägg
31 augusti 2011
#7
Jepp spridarna bestämmer mängden bränsle.
Bränslepumpens och bränsletryckregulatorns jobb är att se till att det alltid finns ett konstant bränsletryck på fördelningsröret så att insprutarna alltid sprutar in rätt mängd bränsle oavsett varvtal.
Men om man ökar bränsleinsprutningen i cylindrarna så måste man också öka mängden luft som sugs in i motorn. Annars blir blandningsförhållandet fel och motorn går illa, sämre effekt, startsvårigheter, högt HC värde, risk att katalysatorn går sönder mm.

Utan att kunna få in mer luft i cylindrarna finns det ingen anledning till att ändra bränsleinsprutningen.
För att få en effektiv förbränning måste blandningsförhållandet alltid vara rätt.
Bränsle luftblandningen måste alltid vara rätt för att få ut all effekt ur motorn.

För att öka mängden luft som sugs in i cylindern kan man exempelvis porta, ta upp insugskanalerna i cylinderhuvudet så mer luft kan passera, och även avgaskanalerna för att snabbare få ut förbränt bränsle.
Eller byta ut mot en bättre anpassad kamaxel som öppnar insugsventilerna mer och då får motorn på så sätt in mer luft innan ventilen stänger.
Tror ej det är smart att mixtra med då det kommer dra mer bränsle i vilket fall, att justera bränsle luftblandningen exakt kan vara svårt, dessutom blir den ökade effekten ej så märkbar på en sugmotor, samt är jag tveksam till hur bränslesystemet reagera på det.

På en turbomotor pressar ju turbon in komprimerad luft in i cylindrarna innan insugsventilerna stänger, det ökade trycket gör alltså att mer luft kommer in i cylindern innan stängning och förbränningen blir effektivare. En kompressor på en kompressormatad motor har samma funktion.

Din motor lär nog gå bättre än din kompis;-)
Senast redigerat av Bjornn (31 augusti 2011)



Sök