Jepp spridarna bestämmer mängden bränsle.
Bränslepumpens och bränsletryckregulatorns jobb är att se till att det alltid finns ett konstant bränsletryck på fördelningsröret så att insprutarna alltid sprutar in rätt mängd bränsle oavsett varvtal.
Men om man ökar bränsleinsprutningen i cylindrarna så måste man också öka mängden luft som sugs in i motorn. Annars blir blandningsförhållandet fel och motorn går illa, sämre effekt, startsvårigheter, högt HC värde, risk att katalysatorn går sönder mm.
Utan att kunna få in mer luft i cylindrarna finns det ingen anledning till att ändra bränsleinsprutningen.
För att få en effektiv förbränning måste blandningsförhållandet alltid vara rätt.
Bränsle luftblandningen måste alltid vara rätt för att få ut all effekt ur motorn.
För att öka mängden luft som sugs in i cylindern kan man exempelvis porta, ta upp insugskanalerna i cylinderhuvudet så mer luft kan passera, och även avgaskanalerna för att snabbare få ut förbränt bränsle.
Eller byta ut mot en bättre anpassad kamaxel som öppnar insugsventilerna mer och då får motorn på så sätt in mer luft innan ventilen stänger.
Tror ej det är smart att mixtra med då det kommer dra mer bränsle i vilket fall, att justera bränsle luftblandningen exakt kan vara svårt, dessutom blir den ökade effekten ej så märkbar på en sugmotor, samt är jag tveksam till hur bränslesystemet reagera på det.
På en turbomotor pressar ju turbon in komprimerad luft in i cylindrarna innan insugsventilerna stänger, det ökade trycket gör alltså att mer luft kommer in i cylindern innan stängning och förbränningen blir effektivare. En kompressor på en kompressormatad motor har samma funktion.
Din motor lär nog gå bättre än din kompis;-)
Senast redigerat av Bjornn (31 augusti 2011)