4595
Sök

Ryckig gång,är problemet i växellådan eller motorn? (lång beskrivning)

31 Inlägg
4 september 2011
Trådstartare
Hej gott folk
Jag och min kära sambo köpte en bil för snart ett halvår sedan (en bil som vi trodde skulle vara bra,nu är jag dock mer osäker på den saken)
Vi köpte oss en beg skoda octavia-01 med automatlåda,den hade då rullat ca 9800 mil och när har den gått 11600 mil,efter ett tag då vi köpt den tyckte jag att den började rycka ibland när vi körde,växla upp och ner och när man skulle åka iväg och la i D så tog det ett tag innan den började driva,då 10000 mila service närmade sig så tänkte jag att vi byter olja och oljesilen i lådan samtidigt då, nu är det ju så har jag lärt mig att man ska kolla oljenivån när den har en viss temperatur men en god kamrat som är duktig på bilar sa att det behöver man inte göra så sagt och gjort,dom närmaste dagarna efter bytet så tyckte jag att det funkade bra men för att sedan bil samma sak igen.
När det sedan var dags att koppla ur krockkudden på passagerarsidan och vi ändå skulle lämna in bilen på toveks i Kinna så bad vi dom att kolla oljenivån i lådan (dom kollade då med hjälp av datorn att temperaturen var rätt i växellådan innan dom kollade oljenivån),dom sa då att det var nästan en liter för mkt olja i växellådan och tappade då ur det.
Dom första gångerna då vi körde efteråt så funkade det ok för att sedan bli ännu värre,häromdagen när jag skulle köra iväg och hade stått parkerad i en backe så la jag i D för att åka framåt men då rullar ju bilfan bakåt eftersom den är seg på att börja driva och i samband med detta så la vi på nya sommardäck (michelin energy saver,innan körde vi med slitna dubbfria vinterdäck) och nu har förbrukningen stigit med nästan 1,5 dl per mil jämfört med innan då dom tömde olja och vi bytte däck (och då jämför vi på samma sträcka som innan).

ngn här som har en idé vad det kan vara med den?

...has left the building...
4 474 Inlägg
4 september 2011
Lämna till en expert på automatlådor o be de byta växellådsoljan igen, till rätt sort o korrekt volym. Kvarstår problemen är min högst amatörmässiga  gissning att lådan slirar eller nåt liknande???

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Sök