3357
Sök

Volvo 745 -90 Motor går dåligt och katalysator glöder

243 Inlägg
4 september 2011
Trådstartare
Hej! smile
Min tappade mitt avgasystem ute på en rolig grusväg med lekbilen för nån månad sen. Gick av precis efter katalysatorn, hade otur och tappade katalysatorn på vägen hem och rev sönder lambda kablarna. Har lekt lite med bilen utan avgassystem och då har det inte varit några problem.

Nu har bilen stått ett tag och skulle åka med den till en verkstad jag lånat för att sätta dit en annan katalysator jag köpt begagnat. Bilen va riktigt svårstartad, fick dra igång den och sen går den dåligt på tomgång och gasar man börjar den bluddra väldigt mycket tills den kommer över ca. 3500rpm då går den som den ska. Satte dit katalysatorn och den går lika dåligt för det och katten började även glöda rejält när jag körde hem.

Vad beror detta på och vad ska jag göra åt saken? Känns som det är något med tändningen, typ fukt någonstanns men varför går den rent över 3500rpm då? För mycket bränsle då kanske men varför skulle de bli så helt plötsligt? Eller att tändningen står för sent ställd så att den inte hinner förbränna bensinen så det antänds i avgasröret istället, men har ju inte rört tändningen?

Tack på förhand! roll
Senast redigerat av timpanen (4 september 2011)

Nissan 200sx s13 Projekt DRIFTWORKS - SMOKINGSKILLS

Evo raggare
386 Inlägg
4 september 2011
Låter som du har någon vajsing med tändsystemet. Den tänder inte som den ska, vilket leder till att blandningen istället bränns i kissen. Kolla tändstiften, tändkablarna, tändspolarna osv för eventuellt glapp eller överslag wink

Mitsubishi Lancer Evolution III 790HK/830NM
Mitsubishi Lancer GTi [MDS-Edition]
Tack till: WiTune, Flanders Motorsport, BDS Skara Motor, Mitsubishi Härene bil, Mrtuning.se, Robban Stroker, David Rudhem, LG-Speed

496 Inlägg
4 september 2011
kolla katten så att den inte är igensatt? även om du nu bytt. Brukar gå riktigt dåligt om den är kass.

474 Inlägg
4 september 2011
Hur/vad gjorde du med lambda kablarna sen då?

243 Inlägg
5 september 2011
Trådstartare
EvoTre skrev:
Låter som du har någon vajsing med tändsystemet. Den tänder inte som den ska, vilket leder till att blandningen istället bränns i kissen. Kolla tändstiften, tändkablarna, tändspolarna osv för eventuellt glapp eller överslag wink

Har varit och kollat så det inte är någon kabel som glappar och det verkar det inte va, får plocka bort tändstiften då och kolla hur dom ser ut. Men tycker det är konstigt att den gå bra över 3500rpm, som om den får för mkt bränsle. hmm Om det va fel på tändstiften borde den väl gå dåligt hela tiden, det borde även gälla tändkablarna och tändspolen med antar jag:|

Billy__bob skrev:
kolla katten så att den inte är igensatt? även om du nu bytt. Brukar gå riktigt dåligt om den är kass.

Jag tror inte det eftersom det flödar på bra med avgaser bakåt ur avgassystemet, eller kan det komma igenom ändå tror du? neutral

Alka0512 skrev:
Hur/vad gjorde du med lambda kablarna sen då?

Köpte ett katt begagnat så jag skruvade bort den och tog alla kablar med smile

Evo raggare
386 Inlägg
5 september 2011
Nej kanske inte just är fel på tändstiften! Men tändstiften visar oftast hur motorn mår, alltså förbränningen!

Mitsubishi Lancer Evolution III 790HK/830NM
Mitsubishi Lancer GTi [MDS-Edition]
Tack till: WiTune, Flanders Motorsport, BDS Skara Motor, Mitsubishi Härene bil, Mrtuning.se, Robban Stroker, David Rudhem, LG-Speed

496 Inlägg
5 september 2011
svärfar hade det på sin audi. när bilen var kall gick den hur bra som helt men när den blev varm gick den som en påse nötter och tillslut så dog den, men när den var kall igen så funkade den bra. Bara att banka på katten så hör du ju om det skramlar.

243 Inlägg
6 september 2011
Trådstartare
EvoTre skrev:
Nej kanske inte just är fel på tändstiften! Men tändstiften visar oftast hur motorn mår, alltså förbränningen!

Ja, är dom sotiga får den väl för mycket bränsle i alla fall hmm

Billy__bob skrev:
svärfar hade det på sin audi. när bilen var kall gick den hur bra som helt men när den blev varm gick den som en påse nötter och tillslut så dog den, men när den var kall igen så funkade den bra. Bara att banka på katten så hör du ju om det skramlar.

Fast min går dåligt hela tiden, spelar ingen roll om den är kall eller varm hmm

One Man Clan
4 287 Inlägg
6 september 2011
kamaxel har kuggat över...

243 Inlägg
10 september 2011
Trådstartare
Xuri skrev:
kamaxel har kuggat över...

ja det är inte omöjligt, bäst att kolla de big_smile