3656
Sök

Volvo 744, generatorn laddar ej, startmotorn går trögt...

228 Inlägg
4 mars 2011
Trådstartare
#1
har problem med en 740 som jag nyss skaffat mig. köpte den av en kompis, han sa att generatorn inte laddade så jag bytte generatorn, han körde hem den till mig och nu har den börjat strula igen. så ja bytte batteri och startade den, när bilen va avstängd mätte jag över generatorn, det gav 10volt, samma som på batteriet, startade den och mätte igen och då gav den bara runt 7 volt.. fattar inte vad det kan vara. hoppas någon vet eller har haft samma problem?

Friskt kopplat, hälften brunnet!

Forummoderator
18 149 Inlägg
4 mars 2011
#2
Mät om bilen drar tjuvström när den är avstängd. Är det kabelbrott mellan generator och batteri går den ofelbart sönder då den inte kan ladda "mot" nånting. Bör oxå kollas upp.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Försöker iaf
12 819 Inlägg
4 mars 2011
#3
Lyser batterilampan på instrumenteringen då? Gör den inte det (vilket jag antar att den inte gör eftersom han körde hem den till dig, eller så sa han bara inget) så skulle jag börja med att kolla upp så lampan är hel vilket den måste vara för att laddningen skall fungera.


Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Forummoderator
18 149 Inlägg
4 mars 2011
#4
te_wik skrev:
Lyser batterilampan på instrumenteringen då? Gör den inte det (vilket jag antar att den inte gör eftersom han körde hem den till dig, eller så sa han bara inget) så skulle jag börja med att kolla upp så lampan är hel vilket den måste vara för att laddningen skall fungera.


Mvh Tommy

Så sant! missade det!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Försöker iaf
12 819 Inlägg
4 mars 2011
#5
Dieselsmurfen skrev:
te_wik skrev:
Lyser batterilampan på instrumenteringen då? Gör den inte det (vilket jag antar att den inte gör eftersom han körde hem den till dig, eller så sa han bara inget) så skulle jag börja med att kolla upp så lampan är hel vilket den måste vara för att laddningen skall fungera.


Mvh Tommy

Så sant! missade det!

Du tänker för komplicerat wink



Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

21 761 Inlägg
4 mars 2011
#6
pilsnerpower skrev:
så ja bytte batteri och startade den, när bilen va avstängd mätte jag över generatorn, det gav 10volt, samma som på batteriet

När du hade bytt batteri och startat motorn, hur länge var motorn igång innan du stängde av den igen?
Batteriet som du satte i, var det fräscht och fulladdat?

515 Inlägg
4 mars 2011
#7
Drönirettab skrev:
pilsnerpower skrev:
så ja bytte batteri och startade den, när bilen va avstängd mätte jag över generatorn, det gav 10volt, samma som på batteriet

När du hade bytt batteri och startat motorn, hur länge var motorn igång innan du stängde av den igen?
Batteriet som du satte i, var det fräscht och fulladdat?

jag som hade bilen innan, ja batteriet va fräscht och fullladdat.

§9 Annonsering gäller även signaturen!

21 761 Inlägg
4 mars 2011
#8
Ett 55-60 Ah startbatteri har ett RC på omkring 95-100 minuter, dvs det kan ge ut 25 A i 95-100 minuter innan spänningen sjunker ner till 10,5 V. Min 240 med mekanisk insprutning drar ca 23 A med motorn igång och halvljuset påslaget, jag tror inte att en ordinär 740 drar speciellt mycket mer.

Det innebär att ett helt fräscht fulladdat 55-60 Ah batteri borde hålla igång den bilen utan fungerande generator i runt 1,5 timmar utan att batterispänningen skulle sjunka ner till 10,5 V. Om bilen bara var igång tex 10 minuter och sedan stängdes av, då är någonting helt galet ifall batterispänningen redan var nere på 10 V (och sedan 7 V efter andra starten).

Antingen drar någonting en ruskig massa tjuvström eller så kan det vara dålig kontakt i batteri/generatorkablarna. Är det frågan om tjuvström så borde det ha gnistrat rejält när batterikablarna sattes på plats.
Senast redigerat av Drönirettab (4 mars 2011)

228 Inlägg
5 mars 2011
Trådstartare
#9
kollade lampan, den var hel. bytte generator mot en som jag vet fungerar, ska kolla jordkablarna och batteri kablarna oxå. tack för alla tips!

Friskt kopplat, hälften brunnet!

78 Inlägg
18 september 2011
#10
jag bytade jordkabel till generatorn på min...  märkbar skillnad!!!


Sök