3298
Sök

Hur mäta en generator?

681 Inlägg
17 september 2011
Trådstartare
Har några generatorer liggandes till olika bilar?
Men hur ska man mäta om dom funkar?

Har för mig att man använda en mutterdragare och snurra den och sen kopplar man nå kablar till en glödlampa och om den lyser när man snurrar då funkar generator, men jag vet ej om det funkar att göra så.

Någon som vet något om detta?

9 Inlägg
18 september 2011
jepp det funkar, koppla in den på ett batteri och se till att den får ström så den magnetiseras annars laddar den inte sen är det bara att köra med borrmaskin/mutterknäck. dock ser du ju bara att den laddar om du kopplar via en lampa, inte hur mycket den laddar. tänk på att du inte(oftast inte) kan mäta ström med en vanlig multimeter genom att koppla i serie då den är för hög och säkringen går direkt. köp en tångamperemätare som du sätter över kabeln, då kan du mäta strömmen.   du kan ju iallafall kolla så du har rätt späning med en vanlig multimeter, bara koppla in paralellt på batteriet och då ska den visa runt 14v.

681 Inlägg
19 september 2011
Trådstartare
Så exakt hur ska jag göra då?

612 Inlägg
19 september 2011
volvo760turbo skrev:
köp en tångamperemätare som du sätter över kabeln, då kan du mäta strömmen.

En tångamperemeter som klarar att mäta likström kostar från tusenkronorsklassen och uppåt, åtminstone dom jag har sett. Kanske inte något man vill investera i för att mäta någon enstaka generator. Växelströmsmätning går däremot göra med prylar för några hundralappar, men det har man inte mycket nytta av när man ska mäta likriktad ström... hmm

https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/in … ;toc=19305

Man kan dock använda en vanlig multimeter för att mäta höga strömmar om man har ett shuntmotstånd. Man låter strömmen gå genom en resistor med låg resistans samtidigt som man mäter spänningsfallet över motståndet. Om man t.ex. får 0,5V över ett 0,01 ohm motstånd betyder det att det går 50A genom motståndet (beräknas med ohms lag). Det betyder också att motståndet i det fallet får ta hand om 25W värme, så det måste tåla ganska hög effekt.

Sök