3283
Sök

Bytt kamrem på e30 320i -85, nått gått fel.

30 Inlägg
20 september 2011
Trådstartare
Bytt kamrem på min e30, och jag har antagligen klantat till det, den knackar och misständer.

Kamaxeldrevet har en markering , likaså vevaxeln, men INTE fördelar drevet, jag vet inte hur det ska stå.

Det är den gamla m20 motorn med fördelaren i motorblocket, och jag har ställt den i övre dödläge o tyckt att jag ställt rotorn pekandes mot 1an cylinder i fördelaren...

VÄLDIGT tacksam för svar, en bild på hur rotorn i fördelaren ska peka gör mig OTROLIGT tacksam!

mvh fidde

...has left the building...
4 474 Inlägg
21 september 2011
Kamdrevet har en "OT"-märkning samt ett streck på toppen (sitter ca kl 1400 om jag minns rätt). Veven ställer du efter en prick samt en märkning (sitter ungefär kl 1300 om jag minns rätt), reserverar mig dock för att jag kan minnas fel då det är 10 år sen jag skruvade E30 senast. Fördelaren räcker det att "grovjustera" (rotorn mot strecket på fördelarens kant!), finjustera gör man med lampa. Det viktiga är att kontrollera att samtliga märken är i fas efter att man fått på remmen o dragit runt den minst två varv, givetvis med korrekt monterad spännrulle. Sitter remmen 1-2 kugg fel är det ingen fara, ventiler/kolvar "krockar" inte då, men ytterligare några kugg fel så lär kolvarna möta ventilerna, o då blir det ett metalliskt "oljud".

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

Sök