Köpråd, snål pendlarbil och säker

Blake
25 september 2011 · 46 Inlägg

Hej gott folk, jag är ny här på forumet smile

Jag har en golf 1999 1.6 bensin som jag pendlar med till jobbet, 11 mil om dagen, mesta är motorväg, den drar ändå ganska mycket soppa och bilen känns lite osäker i höga hastigheter typ runt 120 km.

Vill gärna ha tips på en snål pendlarbil men framför allt en SÄKER och bekväm bil att åka med speciellt nu när vinter är på väg. priset kan ligga mellan 50000 till 100000k  obs den ska vara automat.

Jag har kikat lite på Audi A3 1.6 TDI och golf TDI men jag undrar om dessa småbilar är säkra att pendla med varje dag?

Tack på förhand..

Spexz
25 september 2011 · 13 Inlägg

Har du kollat på Kia Cee´d CRD eco och Huyndai i30 CRDI? Du borde kunna få en för 100 000:- strecket.. Har kikat på dessa och överväger ett ev. köp men inte helt bestämt mig..
Om du kollar på i30 så kolla efter en -08 med fullstämplad service bok så gäller 9års kvalitets garanti..
Båda 'är byggda på samma bottenplatta och de kan liknas A3/A4 i storlek beroende på om du väljer kombi utförande eller halvkombi.. Drar lite och är miljöbilsskattade = skatten ca 1200:- på dieslarna..

Blake
26 september 2011 · 46 Inlägg

Vore väldigt tacksam om jag kunde få några tips

Ni som är kunniga och har erfarenhet, vilken bil av dessa 2 skulle ni välja då? A3 tdi eller golf tdi? vilken är snålast, billigast att äga samt säkrast? vill helst ligga runt 0,5L kör 11 mil om dagen mesta motorväg..

Spexz
26 september 2011 · 13 Inlägg

Enligt mig verkar Huyndai i30 riktigt bra, drar 0.41 enligt fabriks fakta men realfakta så brukar den ligga runt 0,5 eller lite under.. Billig skatt och bra utrymme, kamkedja och 9års kvalitets garanti om man hittar en -08 med fullstämplad servicebok.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
26 september 2011 · 17 660 Inlägg

Spexz skrev:
Enligt mig verkar Huyndai i30 riktigt bra, drar 0.41 enligt fabriks fakta men realfakta så brukar den ligga runt 0,5 eller lite under.. Billig skatt och bra utrymme, kamkedja och 9års kvalitets garanti om man hittar en -08 med fullstämplad servicebok.

Haft just en sådan som ny bil till tanten. En CRDi. Kan varmt rekommenderas!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang