3693
Sök

Volvo 745 -87, varningslampa började lysa efter koll av bromsok

Montör
664 Inlägg
24 september 2011
Trådstartare
Hej. Har köpt en jävla 740 som vinterbil igen, och självklart skall det börja krångla direkt. smile

Bilen hade stått i nästan 2 år, så bakbromsarna kärvade lite. Tog därför loss bakre bromsoken och tryckte in kolvarna, pressade på pedalen, tryckte in kolvarna igen, osv. tills båda oken verkade fungera någorlunda ok igen.

Monterade tillbaka allting, och till min glädje snurrade nu båda bakhjulen fritt även efter ett hårt tryck på bromspedalen.

Startade sedan upp bilen för att köra ur garaget, men såg då att bromsvarningslampan börjat lysa.  ( ! ) <-- den alltså.

Vadfan? Visst, pedalen känns lite svampig och sådär, men det är ju en gammal bil. Hur känner bilens elsystem av detta? Var sitter sensorer? Vad är det den känner av för att lampan skall tändas?

I instruktionsboken står det "bromskrets ur funktion"... Men bilen verkar bromsa bra när jag kör osv (besiktning imorgon lördag, då har jag papper på bromsvärden, så får vi se).

Så, varför tändes varningslampan efter detta ingrepp?

Bromsvätska finns det gott om i behållaren förresten.

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

1 043 Inlägg
26 september 2011
Tror att det sitter en givare under huvudcylindern på bromsrören inte på cylindern, koppla ur den så slocknar lampan.
Den tänds om man trycker ned pedalen för långt när man pressar ut kolvarna.
Om det inte sitter någon givare där så är det troligtvis en krets ur funktion eller huvudcylindern kass.

Montör
664 Inlägg
26 september 2011
Trådstartare
Tackar. Får undersöka detta lite imorgon. Har varit på besiktningen nu. Bromsvärden:

VF: 2.4
HF: 2.4
VB: 1.5
HB: 2.0

Så jag antar att det är något problem med vänster bakbroms. Kanske skall ta och byta ut bromsoken bak eller nånting. Har kopplat bort varningslampan ur instrumenthuset så länge.

Offlinebilar jag äger just nu:Mitsubishi Lancer Evolution IV GSR -96, Saab 9000 CDE 2.3t -95, Saab 9000CSE 2.3T -95, Toyota KE35 -78.

Sök