3030
Sök

Servoolja läcker - vad kan felet vara?

5 Inlägg
26 september 2011
Trådstartare
Hej! Detta är mitt första inlägg på garaget och jag skulle vara tacksam om någon kunde svara på min fråga. Jag är väldigt okunnig när det kommer till bilar så enkla svar uppskattas.

Nu är det så att min Volvo V70 (1998) plötsligt började låta och skräna när jag försökte svänga på ratten. Efter att vi stannat märkte vi att servoolja börjat läcka ur och att hela behållaren var i princip tom efter ett tag.

Vad kan det vara som läcker och hur drygt brukar detta problem vara att laga vad gäller pris eller arbete? Någon som har kunskap inom detta område?

Mvh Martin

318 Inlägg
26 september 2011
Du får kolla var oljan läcker ut, har du tur kan det ju bara vara någon slang som har gått sönder:)

5 Inlägg
26 september 2011
Trådstartare
Ja men det är väldigt svårt att se nånting inne vid motorn, jag tänkte ifall det finns något standardfel vad gäller servon som det brukar vara!

385 Inlägg
26 september 2011
Standardfel efter ett antal mil är läckande styrväxel. Invärtes läckage då alltså. Har du någon pöl under motorn som är grönliknande? Har du inte det skulle jag tippa på en styrväxel.

MVH

5 Inlägg
26 september 2011
Trådstartare
Okej, tack för svaret! Det blev två stora fläckar under bilen, om det var någonting grönt i dom har jag svårt att tro, det var nog ren olja!

5 Inlägg
26 september 2011
Trådstartare
Vad kan en ny styrväxel för en Volvo V70 kosta? Jag har svårt att hitta några prisuppgifter.

Giftig
419 Inlägg
26 september 2011
Kolla styrväxeln som sagt, lyft upp framvagnen och kolla om den läcker någonstans. Kolla även damaskerna.
Drabbades själv av detta då min volvo verkstad inte påpekat att mina damasker till styrväxeln börjat spricka. Och när jag själv märkte det var det för sent då det hade kommit in en massa skit vilket ledde till att den började rosta inifrån och all servovätska läckte ut, så det va bara byta styrväxeln (Självklart inte hos volvo verkstaden då de försvarade sig med att det inte ingick att de tittade på damaskernas skick under en service) ca 9000-10000 inkl. arbete om jag inte minns fel.

Har du tur är det bara någon slang som lossnat eller spruckit och klarar dig från att byta styrväxeln.

Lycka till
Mvh
Senast redigerat av _VeNoM_ (26 september 2011)

LTJD

5 Inlägg
26 september 2011
Trådstartare
Tack för svaret!

Kan det ha orsakats av att det låter väldigt mycket när jag svänger fullt åt vänster? Det låter som att någonting tar i då, väldigt störande då svängradien blir väldigt dålig.

Giftig
419 Inlägg
26 september 2011
Anledningen till att det låter illa är för att styrväxeln jobbar utan olja så det är väldigt dålig eller ingen smörjning alls. Och det framträder inte föränns man svänger ordentligt på ratten för det är då styrväxeln får jobba, sålänge det går rakt fram jobbar styrväxeln i princip ingenting.

LTJD

Sök