Har du LMM på din bil ska du generellt sett köra med återcirkulations dump. Med största sannorlighet det som sitter på original. Om du skulle köra med en dump som släpper ut luften så kommer inte din LMM att hinna mäta upp luften innan den släpps ut. Vilket kan resultera i tråkiga slutsatser.
Tex dålig tomgång, Bilen dör eller tappar varv vid kraftig acceleration, Motorn stänger plötslig av sig helt när du ligger och kör, avgassmällar mm mm
Generellt sett så min erfarenhet är att olika bilar reagerar olika starkt på fel sorts dumpar.
Vissa kanske ändå inte drabbas av stora felsymptomer? vissa kanske gör det?.
Ett exempel är min Saab 900 turbo som när jag köpte den satt det en Forge återcirkulations ventil "stylingdump" istället för original original återcirkulationsventil. Fjädern på denna dump var så hårt spänd ifrån början att dumpen egentligen öppna för lite.
Vilket resulterade i ojämn eller ingen tomgång alls, Bilen dog helt ibland, större slitage på turbon mm
Åkte upp till Speedparts och inhandlade en Saab original ventil istället för 400 kr och alla mina problem försvann.
Sammanfattning är att alla gör precis som man vill med sina bilar. Men jag personligen kan absolut inte rekommendera dig att köra med någon annat en Volvos original återcirkulationsventil, (om du inte trimmar bilen något fruktansvärt för originala dumpar är sällan konstruerade för att hålla för några jätte höga laddtryck)
Kör med original och inget annat och byt absolut inte till en öppen dump. Blir bara fel. Vill du ha ett roligare dumpljud så satsa på ett öppet luftfilter istället då. // Rybbe
Senast redigerat av rybbe (22 september 2011)
Lite stoft från Tingeling och vi svävar iväg, Välkommen åter till våran skruvade värld