2852
Sök

Help! Remmen ålar sig!! Saab 900 s 1996

Why We Are?
38 Inlägg
22 januari 2007
Trådstartare
japp! då e ja ibehov av lite hjälp å hoppas nån annan varit ute för samma problem!
Åter till problemet!

saab 900 s årsmodell 1996  motor 2,0 manuell!

köpte en 900 billigt! remmen var av! 2 spännhjul var helt krossade!
in till saab i kalmar inhandlade 2 nya hjul! en rem! la på den snyggt! spännde tillbaka (självspännaren) monterade remmen å släppte spännaren(automatisk spännare)
startar bilen... remmen snurrar fint,, inte en gnutta snett. rakt å fint! tja efter 200 hundra mil. gör jag en service på den. startar motorn å kollar så allt är i sin ordning.
nu slår remmen som en ål! försäker lokalisera vart skevningen börjar , men hittar  inge skevning. spännhjulet är rakt! löp hjulen spårar fint! vev axel skivan där åxå helt som det ska. vatten pump/servo pumt helt i sin ordning. börjar misstänka generatorn... bilen har rullat 13500 mil... finns det någon som har haft liknande problem?
går det att byta generator hjulet? eller är det pressad?
tacksam för alla svar!
Senast redigerat av znapz (22 januari 2007)

21 761 Inlägg
22 januari 2007
Har du provat att släppa spännaren igen, eftersom remmen var ny så har den kanske töjt till sig lite grann.

Eller har jag missförstått kanske.

Spänner den hela tiden eller är det samma konstruktion som på en kamrem, att man låter spännaren spänna remen och sedan drar åt muttern så att spännhjulet fixeras?
Senast redigerat av Drönirettab (22 januari 2007)

Why We Are?
38 Inlägg
22 januari 2007
Trådstartare
Den spänner hela tiden! automatisk spännare, på dom gamla 9000 modellarna så spänner man själv men denna modell har självspännare...

5 710 Inlägg
22 januari 2007
Flyttar till motorforumet....

MVH Jonas
..............

5 710 Inlägg
22 januari 2007
Skulle rekommendera att haka av remmen igen och leta glapp på vattenpump, generator och AC-kompressorn (om den nu har någon)
Kika oxo noga på nedre remskivan så den verkligen är 100.
Den är 2 delad och mellan delarna ligger ett gummi, iblan skadas gummit och då kan remskivan bli lite "vinglig".

Du kan inte se något fel på spännaren?

MVH Jonas
..............

Why We Are?
38 Inlägg
23 januari 2007
Trådstartare
ska riva det i dag! ingen ac har jag.... tack för tipset tror det blir en lång dag i dag:)

106 Inlägg
27 januari 2007
Jag bytte Rem på en 900a en 94 igår!
på den såg man när man gasade att remskivan på vevaxeln åkte ut några mm.
Då såg det ut som remen ålade sej!
Den rörde även på sej när man kopplade!! För då blir det ju tryck på vevaxelns axial lager!
Så man får nog byta ramlagerna!! (Axial lagret är väl antagligen slut!)

Ferguson grålle köpes! Även skogsvrak!

Sök