2776
Sök

Hjälp med att bygga en baslåda !

14 Inlägg
30 september 2011
Trådstartare
Ja som tråden heter så behöver jag hjälp med att bygga en egen låda,
Jag har alltså 2st GAS ALPHA1026 som jag vill bygga en låda till men behöver lite hjälp eftersom jag inte är så hemma på detta,
Slutsteget som ska driva dom är ett Mutant NW-280SP..
Förtillfället så har jag dom i en låda som man kan köpa på brl inte så rockigt hmm

Tacksam för alla svar ! big_smile

21 761 Inlägg
30 september 2011
Bygg lådan på 95 liter och sätt dubbla 4" portar, rören görs 24 cm långa och sedan sätts trattar i båda ändar. Beräknad avstämning är lite under 40 Hz. smile

4 693 Inlägg
30 september 2011
Skulle säga 60 liter slutet smile
Funkade kanon för dom oranga så lär funka till dessa också

Booyakasha!

21 761 Inlägg
30 september 2011
Jo, slutet passar bäst enligt parametrarna. Qts är dessutom ännu högre med 1026 än med 1025x. smile

14 Inlägg
30 september 2011
Trådstartare
Ja nu får ni ta de lite lungt xD förklara mer tack ? tongue

21 761 Inlägg
30 september 2011
Vilken bil gäller det, din SAAB 9-3?
Vilket ljud är du ute efter, rejält basdunk eller kanske "allround" med bra ljudkvalitet?

Sluten låda ger bättre ljudkvalitet, basreflexlåda ger mer tryck men sämre ljudkvalitet. smile

14 Inlägg
1 oktober 2011
Trådstartare
Ja precis saab:en, är väll ute efter "allround" med bra ljudkvalite !

21 761 Inlägg
1 oktober 2011
Då kan du prova det som Softis skrev. smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
1 oktober 2011
Hur du är bygger så bör du spela basarna genom skidluckan. Om du nu gör en portad låda så kan du köra portarna upp genom hatthyllan, du vet ju hur det spelar i min bil. wink 95L portat borde inte vara nåt problem att få plats med, min låda tar upp ca 100L med täckbitarna på plats.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

4 693 Inlägg
1 oktober 2011
ChriZtoffer skrev:
Hur du är bygger så bör du spela basarna genom skidluckan. Om du nu gör en portad låda så kan du köra portarna upp genom hatthyllan, du vet ju hur det spelar i min bil. wink 95L portat borde inte vara nåt problem att få plats med, min låda tar upp ca 100L med täckbitarna på plats.

Problemet är ju att dom inte låter bra i portat

Booyakasha!

3 466 Inlägg
2 oktober 2011
Softis skrev:
ChriZtoffer skrev:

Problemet är ju att dom inte låter bra i portat

Jag hörde ngt snack om att dom nya låter betydligt bättre portat än dom gamla orangea.
Någon som vet hur det ligger till?

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
2 oktober 2011
Jag har hört samma sak, men inte testat själv så jag kan inte bekräfta. Men enligt vissa så ska dom nya vara samma som dom gamla orangea men med annat utseende så då låter det ju otroligt om dom skulle spela bättre i portat.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

21 761 Inlägg
2 oktober 2011
1026 har högre Qts än 1025x, på så sätt borde basreflex i teorin vara "ännu sämre" för 1026 än för 1025x (som ju inte låter bra i portat enligt flera). smile

Men det är som sagt i teorin, jag har inte lyssnat på någon av dessa basar.

346 Inlägg
4 oktober 2011
då kan ju jag passa på att slänga in en fråga här, har just varit och köpt 2 12" och vill veta hur stor låda jag ska bygga för rätt tryck/ljud, ska köra med sluten låda för vill ha klart ljud med bra bas

168 Inlägg
4 oktober 2011
spontanjan skrev:
då kan ju jag passa på att slänga in en fråga här, har just varit och köpt 2 12" och vill veta hur stor låda jag ska bygga för rätt tryck/ljud, ska köra med sluten låda för vill ha klart ljud med bra bas

Först & främst vore det kanon om du skrev vad det är för basar du inhandlat!

14 Inlägg
5 oktober 2011
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:

Ja de lät ju helt okej i din kärra, tror jag kör en portad låda 95l, men då är min nästa fråg hur ska måtten på lådan vara ? och vad för material kommer jag behöva ?

685 Inlägg
8 oktober 2011
Obiix skrev:
ChriZtoffer skrev:

Ja de lät ju helt okej i din kärra, tror jag kör en portad låda 95l, men då är min nästa fråg hur ska måtten på lådan vara ? och vad för material kommer jag behöva ?

Nu vet jag inte vilka mått du kan ha som max så jag skriver hur man räknar ut volymen istället så får du själv labborera lite med det smile

För att få ut volymen i liter så omvandlar man enklast alla mått till decimeter. Räknar du med mm så måste du dela svaret med 1000 och kör du på cm måste du dela svaret med 100 för att få ut liter.

För att räkna volymen på en 4 kantig låda så tar man bredden*höjden*djupet på lådan.

dvs en låda som är 80cm bred, 35cm djup och 34cm hög får en volym på 95liter. OBS! Detta är bara snabbt räknat för att få fram 95 liter och jag TROR att det skall passa med dina basar + 2x 4" rör. Men kolla själv allt för säkerhets skull innan du kapar! Och tänk även på att lägga till tjockleken på ditt material då dessa måtten är innermått!

Tänk på att få lådan tillräkligt bred och djup för att du skall få plats med allt! Dina basreflex portar skall ALLTID ha minst sin egen diameter bak till väggen.

Det vanligaste materialet att bygga med är 22mm spån eller 19mm MDF.

Sök