3129
Sök

Missljud från vänster framhjul efter kraftig acceleration

1 Inlägg
12 oktober 2011
Trådstartare
Jag har ett underligt fel som verkligen förbryllar mig. Hoppas någon kanske har råkat ut får det innan. smile

• Bilmodell
Honda Civic Type-R 2007

• Miltal
2700 mil

• Modifikationer på bilen
Helt original.

• Hur yttrar sig felet?
Efter att jag accelererat kraftigt / lagt mycket vridmoment på hjulen börjar det "skrapa" från vänster framhjul. Det är ett ganska ljust ljud "ching-ching-ching-ching". Det låster som om något sprapar/slår mot bromsskölden med en frekvens som motsvarar hastigheten. Felet går att avhjälpa genom att stanna och stå still ett tag, efter det är det tyst till jag gasar hårt igen.

Under tiden som det skrapar kan jag få det att sluta temporärt genom att bromsa men det börjar igen så snart jag släpper på bromsen.

Felet uppstår endast efter att jag gasat hårt (t.ex. full gas på tvåan upp till 8000 varv). Om jag kör normalt händer det aldrig oavsett hur långt jag kör eller hur mycket jag bromsar eller svänger. Vilket får mig att tro att det inte har och gör med att något blir varmt.

• Vilken felsökning har redan gjorts?
Jag har haft loss hjulet och kollat så att det inte finns något som fastnat i eller mellan bromsskivan och skölden. Jag har blåst rent med tryckluft och känt och ruckat på allt och det känns som att allt sitter som det ska. Avståndet mellan bromsskrivan och skölden är ca 1,5-2 mm i nedre delen och ca 4 mm i övre delen. När de bytte mina utslutna framdäck bad jag även verkstan kolla på bromsarna och beläggen ifall ljudet kom därifrån. De sa att allt såg OK ut.

Någon som har något idé om vad det kan vara?

edit: skulle nog varit under "Chassi, bromsar och transmission" men jag kan inte flytta :\
Senast redigerat av Fobic (12 oktober 2011)

Sök