3759
Sök

Volvo 850 t5 -95 Problem med lambdareglering

191 Inlägg
14 oktober 2011
Trådstartare
Hej!

Har haft mycket problem med bilen hela våren till nu.

Har nyligen bytt lmm och idag främre lambda då jag fått fram felkoder för dessa. Efter en tur med bilen så stank den soppa och fick fram nya felkoder:

2-3-1 LH 2,4 Motr 4.3 Regina- Adaptiv lambdareglering dellast, vid övre eller undre gräns

2-3-2 LH 2,4 Motr 4.3 Regina- Adaptiv lambdareglering tomgång, vid övre eller undre gräns

5-2-1 Motr 4.3 - Förvärmning främre lambdasond felaktig

1-1-2 Fel i styrenheten

Har den bakre också pajjat? Och den främre är ju ny så den borde funka... Stinker som sagt soppa och bluddrar vid tomgång. Styrenheten anger väl att den går i "limp mode". Får fnatt snart blir bara nya felkoder hela tiden. Någon som har förslag? Inga synliga luftläckor eller kabelbrott finnes.

191 Inlägg
16 oktober 2011
Trådstartare
Kan tillägga att lägger riktigt stora svarta avgasmoln efter mig. Så för mycket soppa åker ju ut men frågan är ju varför? Med tanke på allt som redan är bytt..

8 255 Inlägg
16 oktober 2011
231+232 brukar bero på tjuvluft. Någon bakre lambda finns inte på dessa. Vad satte du i för lambdaond? Koden på förvärmningen tyder på att nåt kan ha blivit fel med installationen av den. 112 innebär att det kan vara ide att prova med en annan styrbox.

191 Inlägg
16 oktober 2011
Trådstartare
Marlboroman skrev:
231+232 brukar bero på tjuvluft. Någon bakre lambda finns inte på dessa. Vad satte du i för lambdaond? Koden på förvärmningen tyder på att nåt kan ha blivit fel med installationen av den. 112 innebär att det kan vara ide att prova med en annan styrbox.

Jodå sitter diagnossond på katalysatorn. Satte i en Beru sond. 1-1-2 fick jag efter mappningen som enligt atm beror på lambdasonden.. Får ta och titta till anslutningen till sonden ännu en gång hmm

8 255 Inlägg
16 oktober 2011
850 har normalt sett bara en sond. Det råkar inte vara som så att du köpte en sån där sond som man klipper av kablarna och skarvar dem? För såna är komplett odugliga och orsakar fler problem än dem löser. Speciellt om inte montering görs abslout 100% rätt. 112 beror på styrboxen som sådan, lambdan har egna koder.

191 Inlägg
17 oktober 2011
Trådstartare
Nej inga lösa skarvar utan sitter med ett kontaktstycke. Blir en tur till garaget idag och hoppas på något simpelt.. Vad gäller styrboxen får jag hoppas på att det försvinner med nästa nollning av systemet.

191 Inlägg
18 oktober 2011
Trådstartare
Efter ännu en felsökning så hittade jag inget. Inget löst eller läckor. Nollade felkoderna och körde bilen varm. Motorlampan är släckt men fick fram felkoder fortfarande. Denna gång:

1-1-2 Fel i styrenheten

5-2-1 Motr 4.3 - Förvärmning främre lambdasond felaktig
Fenix 5.2 - Förvärmning lambdasond felaktig

Gissar på att 2-3-1 och 2-3-2 dyker upp som ett följdfel av 5-2-1. Så beställde en ny sond denna gång från Bosch och funkar det så blir det reklamation på den andra. Bara att hålla tummarna roll

191 Inlägg
20 oktober 2011
Trådstartare
Blev en reklamation. Funkar prima dock har den bränt katten!! hmm Och så ska man besiktiga bilen imorrn.. Får bli en fin bränsleblandning roll

Sök