3124
Sök

BMW 330d 07a, lysena olika höjd?

29 Inlägg
22 oktober 2011
Trådstartare
Hej!

Skulle starta bilen idag inne i garaget och då när man har xenon så åker dom ju ner och upp närman startar, men idag så hamnar det vänstra en par cm nedanför det högra i höjd, alltså olika höjd. Vad kan felet vara att det är så? Lika hellyset är det olika skillnad på, och det finns ingen knapp man kan höjja och sänka på som med andra bilar..

Tacksam för svar!

/ Jesper

Forummoderator
18 178 Inlägg
22 oktober 2011
Olssonkingen skrev:
Hej!

Skulle starta bilen idag inne i garaget och då när man har xenon så åker dom ju ner och upp närman startar, men idag så hamnar det vänstra en par cm nedanför det högra i höjd, alltså olika höjd. Vad kan felet vara att det är så? Lika hellyset är det olika skillnad på, och det finns ingen knapp man kan höjja och sänka på som med andra bilar..

Tacksam för svar!

/ Jesper

På vanliga ljus är det asymmetrisk ljusbild. Dvs det högra sticker upp lite i hörnet för att lysa upp diket. Så det behöver inte vara fel. Ljusen ska åka upp och ner när man startar. Precis samma gör min bil.

Nivåreglering finns inte då den är automatisk. Kör du på kvällen och bromsar kraftigt in bakom en bil vid en korsning eller nåt kan du se ljusbilden klättra upp när bilen niger.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

29 Inlägg
22 oktober 2011
Trådstartare
Men nu är det bara det högra som åker upp och ner när jag startar bilen, när jag står nära en vägg är det ju några cm, när jag är längre ifrån skiljer det ju mer?

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
22 oktober 2011
Alla BMW med xenon har automatisk nivåreglering.
Eftersom det åker dom upp och ner när du startar då har du nivåreglering som på min, att den höger ljus är högre än vänster är det normalt och du inte behöver vara oroligt för det.
Om vänster var lika hög som höger skulle du i detta fall blända mötande bilar.
Höger är därmed högre pga att du ser bättre diket sida.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

29 Inlägg
22 oktober 2011
Trådstartare
Jo men vänster rör sig inte alls , bara höger, ska det vara så?

426 Inlägg
22 oktober 2011
Nej båda ska röra sig upp och ner när du startar bilen, det gör de på min i alla fall!

Det är inte farten som dödar...
Det är stoppen
Kolla in min projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7#p3128567

29 Inlägg
22 oktober 2011
Trådstartare
Nej precis, och då undrar jag, varför rör inte den vänstra på sig?

426 Inlägg
22 oktober 2011
Antingen är det ju själva nivåregleringsmotorn som är trasig/kärvar eller så är det nåt skumt med signalen fram. Borde väl gå att mäta upp om det kommer fram nån ström till nivå.motorn?

Det är inte farten som dödar...
Det är stoppen
Kolla in min projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 7#p3128567

29 Inlägg
22 oktober 2011
Trådstartare
Vet du hur den sitter? eftersom höger fungerar så är det antagligen den på vänstra sidans motor som har pajjat..

Sök