Jag skulle då inte köpa en volvo 740/745/940/945 diesel.
Problemmotorer av egna erfarenheter och även andra som jag vet haft problem med volvo 700/900 diesel motorer.
Sen är ju skatten antagligen på runt 6000 med. i dags läget om det nu inte är en lätt lastbil så tjänar det inte någonting till att ha en dieselbil för en 19 årning då du antagligen aldrig kommer ha råd att äga den.
Skillnader:
Diesel: Skatt på runt 6000, drar lika mycket som en bensinare dvs runt 1 liter milen stadskörning
Bensin: skatt på ca 1700 och drar med ca 1 liter stadskörning om man är snäll på gasen.
Dieseln är visserligen runt 20-40 öre billigare MEN dieseln har också 4000:- dyrare skatt.
Alla dieslar krånglar inte men OM den gör det så är dieselmotorernas delar vädligt mycket dyrare då det inte finns lika stort "skrotlager" på diesel motorerna som det gör till bensinare vilket kan leda till NYA delar som kostar multum jämnfört med det man kan finna på skroten.
PERSONLIGT tycke såklart så ska du välja en bensinare tills du kanske har råd med en diesel.
Visseligen vet jag inte hur mycket du tjänar varje månad men ändå "bortkastade" pengar tycker JAG på att betala 4000:- mer när man kan göra något kul för den pengen ist.
Tex byta kam på en bensinare o få den lite starkare eller köpa rejäl beggad turbo baslåda slutsteg fälgar eller vad man nu kan hitta på för 4000:-
Mvh