4093
Sök

Underkänd besiktning - rost bromsrör

1 215 Inlägg
17 oktober 2011
du måste ju ha specialverktyg för att kunna pressa anslutningar på bromsrör om du köper 10m på biltema.

564 Inlägg
17 oktober 2011
Pavva skrev:
du måste ju ha specialverktyg för att kunna pressa anslutningar på bromsrör om du köper 10m på biltema.

Då behöver man verktyget med artikelnr 19837 pris 299:- på biltema för att pressa nya anslutnignar

230 Inlägg
20 oktober 2011
Trådstartare
Okej men sånt verktyg kan jag säkert låna av någon, en kompis går bilmeck på gymnasiet, han kan nog hjälpa mig också.

Men jag har fått höra ev annan att det kunde vara jäkligt krångligt att byta bromsrör om man hade otur. var nånting med att att luftnipplarna inte går att öppna? Att då måste man värma och ibland kan dom gå sönder och då måste man byta grejer. Nån som har nån anning om vad jag snackar om?

dawwe skrev:
Titta på din bild en gång till...Du lär ha ABS inte sant? Dvs "med ABS,med skivbroms,med reduceringsventil"

Edit: Om bilen är tillverkad innan juli 1997 så bör det vara "med ABS,med skivbroms,utan reduceringsventil"

Den gick ut i trafik 1997-01-16

Så antar att jag har utan reduceringsventil, den näst längst ner på denna sida: http://piclair.com/e9k8i

och då är det alltså A-nipplar
Senast redigerat av jockmokk (20 oktober 2011)

Kokar ris
923 Inlägg
20 oktober 2011
ja säg så här, i värsta fall... så går bromsröret över bensintanken och går absolut inte att dra på annat sätt, så den får du montera ner, luft nipplarna på oken är ihoprostade så du får köpa nya bromsok, nipplarna från bromsröret får du inte heller av så du får köpa en ny bromslang. Ja i värsta fall. Lite erfarenhet kan vara bra att ha vid ett sånt här jobb alltså.

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"

230 Inlägg
20 oktober 2011
Trådstartare
cenoxide skrev:
ja säg så här, i värsta fall... så går bromsröret över bensintanken och går absolut inte att dra på annat sätt, så den får du montera ner, luft nipplarna på oken är ihoprostade så du får köpa nya bromsok, nipplarna från bromsröret får du inte heller av så du får köpa en ny bromslang. Ja i värsta fall. Lite erfarenhet kan vara bra att ha vid ett sånt här jobb alltså.

Ja det var det jag mena, kan ju gå rent åt skogen:P

Hur kan man lätt kolla sånt här?
Åka till en gör det själv hall på OKQ8 och hissa upp bilen för att se?
För onödigt att köpa grejer och så måste amn ändå lämna in den hos en verkstad

Om det visar sig rostat fast kan man göra på nått sätt för att lossa ändå? 5-56 och värma kanske ? tongue

...has left the building...
4 474 Inlägg
20 oktober 2011
Köp passande bromsslangar o allt annat som KAN tänkas strula vid bytet på Biltema, det du inte använder är bara att lämna tillbaka, så brukar jag göra. När det kommer till att lossa bromsrör/nipplar så har man ofta bara ett försök, så se till att ha ordentliga verktyg, det är lätt att rundra nipplar samt bromsrörsanslutningar om de suttit "ett tag". Jag har iaf hittills aldrig gått bet, men visst har rörtången åkt fram några gånger som sista lösning, o då får man ofta byte lite extra så att säg...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

230 Inlägg
21 oktober 2011
Trådstartare
dawwe skrev:
Köp passande bromsslangar o allt annat som KAN tänkas strula vid bytet på Biltema, det du inte använder är bara att lämna tillbaka, så brukar jag göra. När det kommer till att lossa bromsrör/nipplar så har man ofta bara ett försök, så se till att ha ordentliga verktyg, det är lätt att rundra nipplar samt bromsrörsanslutningar om de suttit "ett tag". Jag har iaf hittills aldrig gått bet, men visst har rörtången åkt fram några gånger som sista lösning, o då får man ofta byte lite extra så att säg...

Hmm okej, får kanske bli så.
Men vad kan egetligen tänkas strula? bromsok, bromsslang typ?

Surt att man inte kan sånt här bättre och har en bra plats att arbeta på.. Vill ju inte åka till en hyrd mack med hiss och sedan visar det sig att jag behöver mer tid men att dom stänger och jag kan inte komma därifrån big_smile

564 Inlägg
21 oktober 2011
jockmokk skrev:
Surt att man inte kan sånt här bättre och har en bra plats att arbeta på.. Vill ju inte åka till en hyrd mack med hiss och sedan visar det sig att jag behöver mer tid men att dom stänger och jag kan inte komma därifrån big_smile

Det är olika på olika mackar. En gång när det tog lite längre än väntat att montera ihop när jag var på OKQ8 i Bergshamra så blev kärringen helt hysterisk när jag inte var klar till 21:30 när hon ville börja köra in bråte i hallen (jag var klar och åkte ut 21:40 så det var inte så mycket kvar). De har bara en lyft numera så jag åker inte dit längre. På OKQ8 i Mörby däremot har de alla lyftarna kvar och gubben i kassan tyckte att det var inga större problem att stå kvar över natten om det behövdes.

Fri fart för ett fritt folk!
14 263 Inlägg
21 oktober 2011
tänk på att det i regel går sönder lite överallt när man börjar skruva

så ställ in dig på att få byta bromslangar m.m för att dom inte går att ta loss

om det är på ett bra ställe kan man skarva röret vid skadan istället

Kör fort så hinner inget hända...

230 Inlägg
23 oktober 2011
Trådstartare
Okej, har nu fått tillgång till ett garage med lift som jag kan låna och om jag inte blir klar kan jag rulla bort bilen och fortsätta nästa tillfälle.

Jag börjar med att köpa bromsrör och nipplar sen får jag se hur det blir om jag måste köpa mera grejer

230 Inlägg
26 oktober 2011
Trådstartare
Kan man föreberedda nånting innan för att underlätta, har beställt bromsrör från mekonomen nu, men kan man spruta på lite 55-56 så att det kanske underlättar när man väl ska ta bort rören?
isåfall vart ska man spruta?
Ska till verkstan på lördag.

Är det indelat i 3 olika delar?
Fram längsgående och bak? För på mekonomen heter det fram mitten, bak

Mitten och längsgående är då samma anatr jag?
Eller är längsgående hela sidan? alltså bak mitten och fram?

Sök