3676
Sök

Underkänd besiktning - rost bromsrör

230 Inlägg
14 oktober 2011
Trådstartare
Hade besikting idag och fick underkänt på 4 punkter bla
1. Bromsrör, bak, båda sidor, rostskadat
2. bromsrör, längsgående vänster, rostskadat

Tror ni man måste byta dessa lr kan man försöka fixa till dom själv? lite 5556 och slippa lite? tongue

Gammal bil och vill inte lägga ner så mkt pengar på den..

Tack på förhand big_smile

Jävel
2 018 Inlägg
14 oktober 2011
Bromsar är ju en rätt viktig detalj, så jag hade personligen inte fuskat med det. Men de går att dra dom med stålborste och så spruta på färg bara. Poolarn gjorde de o de gick igenom.

You got to risk it, to get the biscuit :)

230 Inlägg
14 oktober 2011
Trådstartare
Plankpojk skrev:
Bromsar är ju en rätt viktig detalj, så jag hade personligen inte fuskat med det. Men de går att dra dom med stålborste och så spruta på färg bara. Poolarn gjorde de o de gick igenom.

Hmm okej, Jo det kanske är bra att göra det ordentligt som du säger, man vill ju inte råka ut för nånting..
Jag kollade på bromsrör på biltema, inte så dyrt, 170 kr för 5 meter.

Frågan är bara om det är svårt att fixa. Att börja till och så verkar inte så svårt men antar att man måste tömma olja och sånt?

679 Inlägg
14 oktober 2011
jockmokk skrev:
Plankpojk skrev:

Hmm okej, Jo det kanske är bra att göra det ordentligt som du säger, man vill ju inte råka ut för nånting..
Jag kollade på bromsrör på biltema, inte så dyrt, 170 kr för 5 meter.

Frågan är bara om det är svårt att fixa. Att börja till och så verkar inte så svårt men antar att man måste tömma olja och sånt?

Det är billigt men kan vara lite klurigt på vissa ställen (beroende på bil såklart) ja men det är bara bromsvätska så det kan man tömma ut utan problem och fylla på i efterhand + att man luftar bromsarna lite. Det är inget svårt jobb!

618 Inlägg
14 oktober 2011
Åk till autoexperten och ge regnr, då skär dom upp rätt längd och du för nipplar med..

749 Inlägg
14 oktober 2011
Kollan skrev:
Åk till autoexperten och ge regnr, då skär dom upp rätt längd och du för nipplar med..

Eller till Mekonomen.

1 711 Inlägg
14 oktober 2011
Håller med om byta, dels för säkerheten, dels för att besiktningen har uppmärksammat felet... Ska man fuska, ska man göra det innan smile

Los geht's, Schumacher
1 510 Inlägg
14 oktober 2011
Dumt att fuska med bromsdetsljer. Saaben min fick samma dom i maj, vänster längstgånde rostskadat. Bytte samma dag med hjälp av mek. Tyvärr fick man ingen rabatt då man var tillbaka 2 tim senare för ombes. Vi kollade på röret, det var hur bra som hällst, bara lite ytrostrost, men ändå, bättre att byta än en dag märka att bromsen ej tar.

En riktigt bra tävlingsbil måste falla i bitar efter målgången - Michael Schumacher
*
Intresserad av att besöka Chernobyl och Pripyat? Kika på länken nedan:
https://www.youtube.com/watch?v=KFwNEut9iyE

230 Inlägg
16 oktober 2011
Trådstartare
Okej va bra, Tack för alla svar

Bjornn skrev:
Kollan skrev:

Eller till Mekonomen.

Har en mekonomen nära, ska kolla med dom. Hade stängt idag dock.
Men vad ska man räkna med för kostnad? 500 kr?

618 Inlägg
16 oktober 2011
Ungefär. Jag betalade 120kr för min vänster bak+ två nipplar.

...has left the building...
4 474 Inlägg
16 oktober 2011
Biltema har rör i färdiga längder, borde finnas längder som passar din bil, även om de kanske inte är på cm lika långa som original, men några cm längre brukar vara en "bonus"...

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure

230 Inlägg
16 oktober 2011
Trådstartare
Okej va bra! Jag kollade på biltema och dom har bara för golf till 84. Jag har en 97.a, Kanske funkar men ska kolla mekonomen imorgon och se vad dom har

EDIT: om man köper färdiga, är dom bockade och så då också?
Senast redigerat av jockmokk (16 oktober 2011)

4 474 Inlägg
16 oktober 2011
Jockmokk: Kolla på mekonomens hemsida vilken längd samt anslutningar rören har...Sedan knallar du in på Biltema o köper de rör som är närmast i längd o har rätt anslutningar, rören jag tänker på är "universal" men med monterade anslutningar. Mig veterligen kan man INTE köpa färdigbockade rör, detta gäller större delen av alla bilar oavsett märke. Biltema rören är i koppar o är lätta att böja. Original rör brukar vara i koppar-nickel, betydligt knepigare att böja, men Biltema har ett bra bockningsverktyg för under hundringen, kan vara bra att ha även om de så bara är koppar-rör, snygga böjar skall man ha:)
Senast redigerat av dawwe (16 oktober 2011)

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.

618 Inlägg
16 oktober 2011
När du åker till mekonomen kommer dom kolla i en katalog och kolla hur långt ditt bromsrör ska vara, sen lägger de till kanske 20-30cm eftersom du inte gör lika fia böjar som från fabrik. smile

Du böjer själv alltså.

230 Inlägg
16 oktober 2011
Trådstartare
Ah okej!
Jag kollade på mekonomens hemsida och det var ju ganska dyrt jämfört med biltema.. Fast jag tror inte riktigt jag fatta hur jag ska kolla heller.
Det finns 3 olika delar att köpa, bak, mitten och främre.

Jag tror jag behöver 4st.
vänster bak
höger bak
vänster mitten
och vänster fram
Eller?
Sånafall skulle det kosta nästan 800 kr och det känns lite dyrt med tanke på att biltema säljer 10 meter för   
300

4 474 Inlägg
16 oktober 2011
Du har univeralrör på Biltema i färdiga längder med olika nipplar monterade! Välj ett rör som är max 10cm längre!

Nedan enligt Mekonomens hemsida (klicka på "visa" så får du fram infon!)
Vä bak: 76cm med typ A anslutningar i båda ändarna
Hö bak: 90cm med typ A anslutningar i båda ändarna
Vä mitt: 260cm med typ A anslutningar i båda ändarna
Vä fram: 44cm med typ A anslutningar i båda ändarna

Rören hos Biltema är märkta med längd samt typ av anslutning (finns A, B och C om jag inte missminner mig).
Är säker på att det finns rör som har max 10cm skillnad (längre!) i längd till HB,VB samt VF, eller till o med exakta längder. Jag tror inte de har ett rör som är kring 260-270cm långt med monterade anslutningar, kan inte minnas att jag sett så långa rör men jag kan minnas fel.... Rören hos Biltema under 1m längd kostar ungefär 50 till max 100kr/st.

Edit: Dessa rör passar en Golf III (-96-99) med 2.0 motorn på 116 kusar, o gissningsvis med skivor bak!

230 Inlägg
16 oktober 2011
Trådstartare
Så här ser de ut när jag kollar på bromsrör: http://piclair.com/e9k8i
När jag klickar på "visa": http://piclair.com/5rm34

På biltemas hemsida hittar jag inte någon längd hmm

Men egentligen är det väl bara köpa typ 5 eller 10 meter och sedan kapa? Det är ju bara ha en vanlig kapningsverktyg som rörmokarna har?

4 474 Inlägg
16 oktober 2011
Precis! Tex i bilden för "visa" så är ett artnr "04-AA0440", det betyder A anslutningar i båda ändar, 440mm längd, bra va smile !

De färdikapade universalrören med nipplar finns ej på Biltemas hemsida, men du hittar de väl i butiken!

230 Inlägg
16 oktober 2011
Trådstartare
dawwe skrev:
Precis! Tex i bilden för "visa" så är ett artnr "04-AA0440", det betyder A anslutningar i båda ändar, 440mm längd, bra va smile !

De färdikapade universalrören med nipplar finns ej på Biltemas hemsida, men du hittar de väl i butiken!

Ja va bra! Dock vet jag inte riktigt vad jag ska ha, finns ju 7 st olika slags att välja på: http://piclair.com/e9k8i

skivbroms bak har jag inte men om jag ska ha reduceringsventil lr inte vet jag inte, vad gör en reduceringsventil egentligen?

4 474 Inlägg
16 oktober 2011
Titta på din bild en gång till...Du lär ha ABS inte sant? Dvs "med ABS,med skivbroms,med reduceringsventil"

Edit: Om bilen är tillverkad innan juli 1997 så bör det vara "med ABS,med skivbroms,utan reduceringsventil"

Sök