3441
Sök

Bränsleprisets framtid?

Fisketokig
2 997 Inlägg
6 november 2011
Visst är det dyrt men ändå får man mycket för pengarna.

Jag kör med förbrukning 0.85 i snitt. Bra precis 2000 mil om året = 1700 liter eller 23.800:- räknat på 14:- litern. Försäkring och skatt till detta blir nästan så exakt 30.000:- man kan komma. Dra sen ifrån nästan 10 papp i deklarationen för bilresor till/från jobb.

Då är vi nere på snittkostnader om 60:- dagen för skatt+försäkring+drivning av bilen.
Ställer man det mot andra vardagskostnader och jämför vad man får så är det inte katastrof ännu.

Då kan jag med lätthet kapa halva kostnaden om man byter ner sig till en billigare bil som drar 0.5-0.6 och är billigare i försäkring och skatt. Så man kan egentligen inte klaga.

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

Japanese Engineering
690 Inlägg
6 november 2011
Trådstartare
Dieselsmurfen skrev:
En nära nog klassisk dokumentär som man bör se om man nu missat den. GM:s bil EV1 gick på el och ägarna tyckte om den (De kunde bara leasa) Helt plötsligt fick man inte förnya avtalen och bilarna skrotades av Gm.

http://vimeo.com/19863733

Tack för tipset ska kolla på den när jag får tid!

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti

Rumpmas
3 860 Inlägg
6 november 2011
Thunderbird88 skrev:
Andromeda skrev:
Thunderbird88 skrev:

Min har det hmm
En 1994 Saab 9000 CS

Känn dig lurad, jag betalar bara 2100. Du kanske har en automat som hamnar precis över gränsen för nästa skattesats? Det kan ju skilja flera hundra på bilar som bara skiljer tio kg i vikt.

Manuell. Hur som helst så skall jag göra mig av med skrället. Fan för dyrt. Sanslöst dyr försäkring också när den står på min far. Billigare försäkring på min Lincoln Mark Viii (!!!!!!)

Hmm. Jag betalar mindre än 300 spänn i månaden för halv på en 2,3T (tyskimport tongue). Det är verkligen inte farligt dyrt. En 328 skulle kosta det dubbla. Mycket verkar vara speciellt med just din Saab wink

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
6 november 2011
Andromeda skrev:
Thunderbird88 skrev:
Andromeda skrev:

Känn dig lurad, jag betalar bara 2100. Du kanske har en automat som hamnar precis över gränsen för nästa skattesats? Det kan ju skilja flera hundra på bilar som bara skiljer tio kg i vikt.

Manuell. Hur som helst så skall jag göra mig av med skrället. Fan för dyrt. Sanslöst dyr försäkring också när den står på min far. Billigare försäkring på min Lincoln Mark Viii (!!!!!!)

Hmm. Jag betalar mindre än 300 spänn i månaden för halv på en 2,3T (tyskimport tongue). Det är verkligen inte farligt dyrt. En 328 skulle kosta det dubbla. Mycket verkar vara speciellt med just din Saab wink

Ja något väldigt speciellt då jag betalar mycket skatt för en bil som knappt fungerar big_smile Och den är söligare än en åkgräsklippare och drar mer soppa än en lastbil.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

Sök