3389
Sök

Bränsleprisets framtid?

Japanese Engineering
690 Inlägg
4 november 2011
Trådstartare
Tjena!

Vad tror ni händer med bensinpriset? blir det högre eller lägre? Kommer bensinen ens finnas kvar?

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti

Japanese Engineering
690 Inlägg
4 november 2011
Trådstartare
Felplacerad skrev:
1EVOXIN1 skrev:
Tjena!

Vad tror ni händer med bensinpriset? blir det högre eller lägre? Kommer bensinen ens finnas kvar?

Bensin kommer alltid finnas och den generella åsikten kommer alltid vara att det är dyrt wink

Jo men det jag menar är att kommer priset höjas eller sänkas inom låt oss säga 5 år? Själv tror jag att priset blir lägre när vi lämnar ekonomikrisen och USA är klar med sitt arbete i Libyen andra säger att vi kommer nå 20 kr/l
Senast redigerat av 1EVOXIN1 (4 november 2011)

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti

1 482 Inlägg
4 november 2011
Bensinen lär ju finnas kvar i iaf 20 år till.
Kollektivtrafiken hinner inte med att expandera i den takt som krävs för det kostar förmycket pengar... som inte finns.

BLT Service
Theracords Music Label

297 Inlägg
4 november 2011

Bensin kommer alltid finnas och den generella åsikten kommer alltid vara att det är dyrt wink

lol +1

SM-vinnare i SQ-klassen experienced unlimited 2011 .

535 Inlägg
4 november 2011
Bensinen kommer bli dyrare och dyrare men vi kommer få bättre och bättre lön så att jag tror det kommer vara på samma nivå  som idag om man ser till vad vi behöver betala för den i förhållande till vad vi tjänar.

Sedan när bensinen tillslut börjar sina så kommer priserna skena och alternativa drivmedel komma smile

Rumpmas
3 860 Inlägg
4 november 2011
Om råoljepriset skulle sjunka allt för mycket kommer bensinpriset sannolikt att hållas uppe genom högre energiskatter. Det är så Sverige funkar...

62 Inlägg
4 november 2011
Bensinpriset styrs mycket av konjunkturläget, går ekonomin bra så går efterfrågan upp och priset stiger och tvärtom när ekonomin går dåligt så minskar efterfrågan och priset går ned. Ännu större påverkan är det på dieselpriset för det har blivit mycket högre konkurrens om dieseln.

Så delvis kan man säga att priset följer konjunkturen. Men vi har också ett annat problem och det är på utbudssidan, oljan blir allt svårare och dyrare att utvinna. Och här blir det lite mer komplicerat, den växande oljebristen riskerar att sätta käppar i hjulen på världsekonomin, så det finns en viss risk för en långvarig ekonomisk kris med växande arbetslöshet. Bensinpriset kanske står relativt stilla men istället kan man drabbas genom att man blir arbetslös.

Tar ekonomin fart igen så kommer vi se stigande priser. Så man kan nog säga att i förhållande till våra inkomster så kommer bensinen bara bli dyrare.

Och jag räknar inte in inflationen i det jag skriver, inflationen driver upp både priser och löner vilket innebär att saker oftast inte blir dyrare.
Senast redigerat av Confidence (4 november 2011)

3 235 Inlägg
4 november 2011
aha_100 skrev:
Bensinen kommer bli dyrare och dyrare men vi kommer få bättre och bättre lön så att jag tror det kommer vara på samma nivå  som idag om man ser till vad vi behöver betala för den i förhållande till vad vi tjänar.

Sedan när bensinen tillslut börjar sina så kommer priserna skena och alternativa drivmedel komma smile

Tvivlar starkt på...När jag skaffade min första bil i 2003 låg dieselpriset på under 7 kr, bensin kanske runt 7.50. Nu kostar bränslet nästan dubellt så mycket, men lönen for vanliga dödliga har ökats bara några få procent.

7 398 Inlägg
4 november 2011
engolf skrev:
aha_100 skrev:

Tvivlar starkt på...När jag skaffade min första bil i 2003 låg dieselpriset på under 7 kr, bensin kanske runt 7.50. Nu kostar bränslet nästan dubellt så mycket, men lönen for vanliga dödliga har ökats bara några få procent.

precis,,  de kommer att höja så fort det finns en chans att höja,, men sänker inte,, nu har vi ju tydligen lågkonjuktur igen,, men bränslepriset sjunker inte så mkt,, diesel är ju dessutom dyrare än bensin nu,, huvva,,

Japanese Engineering
690 Inlägg
4 november 2011
Trådstartare
Andromeda skrev:
Om råoljepriset skulle sjunka allt för mycket kommer bensinpriset sannolikt att hållas uppe genom högre energiskatter. Det är så Sverige funkar...

Jo jag håller med dig. Den roliga delen är att svenska folket inte demonstrerar utan de/vi sitter och betalar.

7 120 Inlägg
4 november 2011
1EVOXIN1 skrev:
Andromeda skrev:

Jo jag håller med dig. Den roliga delen är att svenska folket inte demonstrerar utan de/vi sitter och betalar.

Finns mycket annat sjukt här i landet vi skulle demonstrera emot innan bensinpriset, men varför demonstrerar inte du?

Japanese Engineering
690 Inlägg
4 november 2011
Trådstartare
Aerodynamik skrev:
1EVOXIN1 skrev:
Andromeda skrev:

Finns mycket annat sjukt här i landet vi skulle demonstrera emot innan bensinpriset, men varför demonstrerar inte du?

Jag hade gärna demonstrerat om jag bara hade med mig ett 40 tal personer till smile

Varningar: För många..
2 552 Inlägg
4 november 2011
Bensinpriset kommer sannolikt fortsätta stiga. Oklart hur mycket, men i sedvanlig ordning kommer svensken reagera som alltid, dvs. knyta näven i fickan och basunera ut sin frustration på Flashback eller dylika forum.

Givetvis kan man tillämpa ett par radikala eller mindre radikala tillvägagångssätt för att motverka detta. Till att börja med bör man se akta sig för att rösta fram bilfientliga partier till makten.

Den mer radikala metoden känns mer lämpad för Flashback än Garaget wink

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone

1 146 Inlägg
4 november 2011
hemskt när bensinen kommer att öka i priset
tro inte att lönen kommer att öka bara för bensinpriset ökar?
tyvärr!!

då blir vi väl börja åka häst och vagn igen

Badmanners Motorsport
169 Inlägg
4 november 2011
Fast bensinen har ju knappast nått sitt rätta värde. Vi står ju fortfarande vid pumpen och tankar somtidgt som näven knyts så hårt i fickan att knogarna vitnar.

Badmanners Motorsport
Projekttråd

Smålänning
7 887 Inlägg
4 november 2011
Jag tankar men skiter i att köpa annat = ekonomin kollapsar om alla gör likadant smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

1 327 Inlägg
4 november 2011
Tror att bränslepriset kommer att stiga kring 0,5 till 1 kr / år de kommande åren.

Kommer nog att nå 20 kr/litern innan 5-10 år.

Svenskarna kommer då fortfarande tanka sin bil men klaga i det tysta.

3 235 Inlägg
4 november 2011
Svenskarna är fega av natur, visar aldrig missnöje helt öppet. Vi får "importera" några tusen protestglada fransmän och greker, låna ut ett hundratal stora lastbilar och traktorer och låta dem dra igång det hela, så följer nog svenskarna med:)

886 Inlägg
4 november 2011
Självklart kommer bensinpriset att öka, dieseln likaså.

Den stora frågan blir istället om etanol/gas kommer att öka i pris och om det kommer andra drivmedel som vi kan köra i våra motorer istället.

Några danskar hade visst kommit på ett sätt ett tillverka bensin genom någon slags elektrolys blandat med CO2... Blir spännande att se vad som händer av det, eftersom det inte påverkas av jordbrukskostnader osv.

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead

A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
3 929 Inlägg
4 november 2011
Utbud och efterfrågan.
Desto mindre soppa desto högre pris.
Kommer aldrig försvinna. Priset kommer bara bli så otroligt högt att ingen har råd att köpa det.

Simpelt wink

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067

Sök