2370
Sök

Sålde topplock på blocket, nu vill han ha tillbaka pengar!!!

172 Inlägg
25 oktober 2011
Trådstartare
Tackar för alla svar! Toppen betalade han 1500:- för och hade ingen aning om sprickan och har inte sett någon bild på topplocket efteråt så vet absolut inte hur stor skadan är, kostnad beror ju på var man lämnar in den, eller om man gör det själv.

Mvh
Anton smile

Köplag (1990:931)

1§ Denna lag gäller vid köp av lös egendom.
-en topp är lös egendom så denna lag är tillämplig.

19§ Även om varan har sålts i "befintligt skick" eller med ett liknande allmänt förbehåll skall den anses felaktig, om
1. varan inte överensstämmer med sådana uppgifter om dess egenskap eller användning som säljaren har lämnat före köpet och som kan antas ha inverkat på köpet.
[...]
3. varan är i väsentligt sämre skick än köparen med hänsyn till till varans pris och övriga omständigheter med fog kunnat förutsätta.

- Såldes den som en fungerande topp, eller reservdel? Såldes den som fungerande kan köparen hävda att dess egenskap inte stämde
- Vet inte vad prisklassen ligger på hela resp. "trasiga" toppar, men går toppen inte att använda kan han hävda att han betala förmycket

20§ Köparen får inte såsom fel åberopa vad han måste antas ha känt till vid köpet.
Har köparen före köpet undersökt varan eller utan godtagbar anledning underlåtit att följa säljarens uppmaning att undersöka den, får han inte såsom fel åberopa vad han borde ha märkt vid undersökningen, om inte säljaren handlat i strid mot tro och heder.

- Borde köparen sett sprickan i toppen? Det är detta Du kan hävda, att han borde ha gjort det

Lagarna stämmer, men ska inte säga att mina kommentarer är lika trovärdiga smile

Man kan alltid testa lagarna såhär, men det är bara domstolen som kan säga vad som är rätt, och vad som är fel.

Edit: fet text
Senast redigerat av RightFront (25 oktober 2011)

För Volvo i tiden
Trafikförordning (1998:1276) kap. 3
71 § I dimma och vid kraftig nederbörd får dimljus användas istället för halvljus.
Är det bara jag som inte ser dimman? :P

Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
1 594 Inlägg
25 oktober 2011
1500 spänn för en topp till en B20 är nog varken för mycket eller för lite om den är i ordning och jag som köpare skulle nog oxå blivit sur om den visat sig vara sprucken. Mest på mig själv om jag nu som din köpare fått möjlighet att studera toppen grundligt innan köp. Men och bråka och snacka om advokater osv. ? Tjae.. nä nä, skulle nog tagit ett snack med säljaren men samtidigt insett att det bara varit att gilla läget.

Sen är det jobbat mycket med toppen, alltså portade kanaler eller så? Känns ju rätt spokey att en B20 topp spricker, dessa brukar ju vara rätt tåliga. Sen som någon högre upp i tråden sa, vart sitter sprickan, synligt eller? Hur pass duktiga är snubbens sk. mekaniker som dömt ut toppen, hur har de konstaterat sprickan provtryckt, syns den med blotta ögat, är det verkligen en spricka osv.?
Senast redigerat av hotrodder (26 oktober 2011)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab

663 Inlägg
26 oktober 2011
säg att du snackat med dina torpeder och dom hjälper gärna till att hämta blocket och skicka upp det där solen inte skiner! Vissa tycker den här Rudi verkar vara trevlig men han kommer med lite hot osv, speciellt hotar med advokaten etc...sicken fjant!

1 067 Inlägg
26 oktober 2011
Du kan ju svara med att  hans brännvinsadvokat borde ha upplyst han om köplagen..   Komma i efterhand och gorma om något han själv inspekterat innan köp..   Sedan en spricka i en b20 topp?  Hurdå?   

Vill han ha garantier köper han en topp på skroten..

663 Inlägg
26 oktober 2011
man har inga advokater om man köper en B20-topp....

Volvo förare
102 Inlägg
28 oktober 2011
ja du, känner igen hans namn. heter han inte J*nne egentligen??

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
30 oktober 2011
dappe89 skrev:
tkd_rille skrev:
Leta upp en billig svetsare som gör jobbet billigt för och vara snäll. Om du vill.
Personligen hade jag ignorerat han om de stämmer till fullo att du inte gav några garantier. Pensionärer är gnälliga snåla. smile. Hade du vetat om det hade du ju fått fixa det.

Självklart har jag lust och vara schyst men har verkligen inga pengar och ser det inte som mitt problem.
Och naturligtvis visste jag inte att toppen (Om den nu var det) var trasig. En gjutjärnstopp går inte bara sönder, det känns som han ångrat sig och letat upp en "spricka" för att kunna lura sig tillbaka sina pengar, eller ev. gjort en spricka.

Tack för svaret! smile

Privat försäljning kommer du ingenvaart med alls, även om du skulle skrivit kvitto så är du som privatperson inte skyldig att ge något tillbaka alls. Allt detta sker på egen risk sedan han kollat den själv innan... glöm det och det är upp till var och en att kolla det. Hade han köpt ifrån företag är det en helt annan historia.
Har haft med folk ifrån Tradera som säger grejerna jag skickat är trasiga, men allt är beskrivet i texten tex och oftast tappar de intresset sedan man bett dem läsa innan bud lägges

mitt råd är stå på dig om du vet Du gjort rätt

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

18 Inlägg
5 november 2011
Freddeponken skrev:
man har inga advokater om man köper en B20-topp....

+1 smile

248 Inlägg
9 november 2011
joelimmo skrev:
han kan ju lika gärna ha haft en likadan topp hemma som var sprucken och försöker få ut en slant eller en till hel topp ? men tanke på hur snål han verkar så skulle jag inte bli förvånad smile stå på dig !!

Precis vad jag satt och tänkte på. Det var en spricka i hans gamla topp och nu vill han få den lagad gratis.
Lysande affärsidé.

You can´t write fun with a straight line.

Sök