3309
Sök

Peugeot 406 HDi med startproblem

42 Inlägg
4 november 2011
Trådstartare
#1
Min bil hoppar igång och motorn går i ca 2-3 varv sen stannar den igen. Började förra vintern. Om man försökte ett par gånger kanske den gick igång, sen har det blivit mer och mer och nu går den inte starta alls. Den hoppar alltid till första gången man vrider på nyckeln men sen är det inte alltid det blir nåt mer liv förrän typ nästa dag.

Har haft den hos en kille och han säger att det inte är bränslepumpen men att det verkar som att nånting slår av pumpen. Nån som vet om nån ventil eller givare som skulle kunna göra sånt.

Motborgare
1 099 Inlägg
4 november 2011
#2
ormander skrev:
Min bil hoppar igång och motorn går i ca 2-3 varv sen stannar den igen. Började förra vintern. Om man försökte ett par gånger kanske den gick igång, sen har det blivit mer och mer och nu går den inte starta alls. Den hoppar alltid till första gången man vrider på nyckeln men sen är det inte alltid det blir nåt mer liv förrän typ nästa dag.

Har haft den hos en kille och han säger att det inte är bränslepumpen men att det verkar som att nånting slår av pumpen. Nån som vet om nån ventil eller givare som skulle kunna göra sånt.

Det där låter ju precis som ett startspärrsbeteende. Har du läst ut felkoder?

-- K

42 Inlägg
8 november 2011
Trådstartare
#3
Ja. det blir inga felkoder

Motborgare
1 099 Inlägg
8 november 2011
#4
ormander skrev:
Ja. det blir inga felkoder

Då skulle jag göra en halvkvalificerad gissning på att den drar luft in i bränslesystemet nånstans.
Det är ett självluftande system på den motorn och den skall lufta när du drar på tändningen.

Har du försökt att dra på tändningen och lyssnat på förpumpen? Surrar det länge efter att du har vridit på nyckeln?
Om du väntar 20 sekunder efter att ha vridit på tändningen innan du försöker starta, går den igång då?

Händer det att motorn plötsligt tappar kraft om du belastar den i uppförsbackar, eller vid omkörningar?

-- K

42 Inlägg
9 november 2011
Trådstartare
#5
Kavli skrev:
ormander skrev:
Ja. det blir inga felkoder

Då skulle jag göra en halvkvalificerad gissning på att den drar luft in i bränslesystemet nånstans.
Det är ett självluftande system på den motorn och den skall lufta när du drar på tändningen.

Har du försökt att dra på tändningen och lyssnat på förpumpen? Surrar det länge efter att du har vridit på nyckeln?
Om du väntar 20 sekunder efter att ha vridit på tändningen innan du försöker starta, går den igång då?

Händer det att motorn plötsligt tappar kraft om du belastar den i uppförsbackar, eller vid omkörningar?

-- K

Förpumpen går i ca 5 sek kanske. Till att börja med funkade det att starta om man väntade tills den slutade men nu längre funkar inte det heller.
Det där med att den tappar kraft var jag med om förlängesen. Då kopplade vi ur en kontakt på luftmassamätaren och då funkade det fint igen. Ett halvår senare satte jag tillbaka kontakten igen och då funkade bilen som den skulle.

Motborgare
1 099 Inlägg
9 november 2011
#6
Går pumpen i 5 sekunder varje gång, så låter det fortfarande som luftläckage. Första gången efter ett filterbyte, tillexempel, så kommer förpumpen att mata på tills det blir timeout. Vissa bilar får man dra på nyckeln 3-4 gånger för att fylla systemet med diesel. Sen, efter att det är luftat, skall det bara gå någon sekund tills det blir nog mottryck. Fortsätter pumpen att gå länge, så är det ett täcken på att det kommer in luft. Kommer det in nog luft, så klarar inte självluftningen att hålla matningen till högtryckspumpen luftfri och motorn stannar.

-- K

42 Inlägg
10 november 2011
Trådstartare
#7
En annan kille sa att det läckte från 1-2 spridare fast det var så lite då så han kunde inte säga vilka. Borde inte bilen gå ändå fast illa?

Sen pratade han om några ventiler eller vad det var som sitter på torpedväggen som också läckte lite. Vet inte riktigt vad dom var till men han hörde att det läckte där.

Vad tror du om det?

Motborgare
1 099 Inlägg
10 november 2011
#8
ormander skrev:
En annan kille sa att det läckte från 1-2 spridare fast det var så lite då så han kunde inte säga vilka. Borde inte bilen gå ändå fast illa?

Sen pratade han om några ventiler eller vad det var som sitter på torpedväggen som också läckte lite. Vet inte riktigt vad dom var till men han hörde att det läckte där.

Vad tror du om det?

Spridarläckage gör oftast bara att den drar mer bränsle och att K-värdet sticker iväg. Om det är illa, kan den gå lite ojämnt på tomgång.

Ventiler på torpedväggen? Det är inte plaströren med snabbkopplingar som går till dieselfilteret då? Ibland kan det räcka att dra isär kopplingarna och sätta tillbaks dem för att det skall bli tät.

-- K


Sök