3039
Sök

Ljud problem E34

9 Inlägg
16 november 2011
Trådstartare
Tjo!

Jag har ett problem i min E34 som är lite konstigt.
Varje gång jag slår på tändningen så startar ju spelaren i bilen. Ser att den spelar musik på displayen, men ur högtalarna kommer det inget ljud. Stänger av och på spelaren då startar ljudet.
Så fort man höjer volymen över 22-25 (50 är max typ) så försvinner ljudet så man måste sänka under 22 och stänga av och på spelaren igen.

Ska dock läggas till att jag har testat med spelaren jag har i E28an och med den kommer det inget ljud alls.

Sitter det något slutsteg i bilen kanske som tjurar? Sett att de finns i vissa E34.
Har en litet vred som sitter under dimljus knappen typ som jag kan ställa ljud "FAD"en med. Den borde vara kopplad till något slutsteg tycker jag.

Hoppas att någon har någon idé, då det är jobbigt de frusna mornarna att inte höra ljudet över kupéfläkten wink

9 Inlägg
16 november 2011
Trådstartare
Att någon högtalarutgång skulle kortslutas mot jord låter högst osannolikt då man kan köra med enheten på hur länge som helst så länge man inte går över volym 22. Felet borde uppkomma oftare om de va kortis.

Strömförsörjningen utesluter jag också

Edit: Sökte lite på realOEM och enligt listan över paketet med 6st högtalare så ska huvudenheten vara en "BAVARIA C PROFESSIONAL" och sen sitter det ett "Fadereglage m rundstickkontakt" Men inget annat mellan högtalare och stereon.
Senast redigerat av JockeData (16 november 2011)

9 Inlägg
16 november 2011
Trådstartare
Swedenrockers skrev:
Och det är inte tillräckligt ofta om det sker varje gång man går över 22?
Det finns ett tröskelvärde när maskinens skyddskretsar slår ifrån, reseten görs vid omstart av huvudenheten och då beter den sig som den ska tills nästa gång tröskelvärdet nås.

JockeData skrev:
Att någon högtalarutgång skulle kortslutas mot jord låter högst osannolikt då man kan köra med enheten på hur länge som helst så länge man inte går över volym 22. Felet borde uppkomma oftare om de va kortis.

Strömförsörjningen utesluter jag också

Edit: Sökte lite på realOEM och enligt listan över paketet med 6st högtalare så ska huvudenheten vara en "BAVARIA C PROFESSIONAL" och sen sitter det ett "Fadereglage m rundstickkontakt" Men inget annat mellan högtalare och stereon.

Vid en kortis skulle den ju slå ifrån oavsett volym. Men visst, måste börja söka någonstans. Eftersom jag inte hittar någon annan elektronik mer än huvudenhet, FAD grejjen och högtalarna, så känns det bara som att det kan vara kablarna typ.

9 Inlägg
16 november 2011
Trådstartare
Swedenrockers skrev:
En kortslutning är inte nödvändigtvis 0 ohm, men jag omformulerar mig. Mät och kolla om du har överledning mellan nån högtalarutgång och jord.
JockeData skrev:
Vid en kortis skulle den ju slå ifrån oavsett volym. Men visst, måste börja söka någonstans. Eftersom jag inte hittar någon annan elektronik mer än huvudenhet, FAD grejjen och högtalarna, så känns det bara som att det kan vara kablarna typ.

Touché, ska ut och mäta lite och dona imorron så får vi se vad jag kommer fram till smile

9 Inlägg
17 november 2011
Trådstartare
Verkar som att alla 6 högtalarna är parallellkopplade 3 och 3. Vilket gör att det är 2.3 ohm på vardera kanal. Enheten vill ha 4-8 ohm. Borde vara detta som ger upphov till överbelastning och då slår enheten av.

Så verkar som att det är omdragning av alla kablar eller ett slutsteg som gäller sad

Sök