3648
Sök

Lambdasond till saab 900!

8 Inlägg
1 februari 2007
Trådstartare
Tjena!

jag var inne på Saab här i Karlstad idag och skulle beställa en lambdasond - tyvärr kostar den 3800:- ny. Det är jag inte villig att betala tyvärr. Jag ringde sedan till mekonomen där de kostade ca 2000:-(saab orginal del.)

Mekonomen hade även universal lambdasonder för 1000:- (då man får löda fast och skarva kablarna själv (bara 3-4 st)) . Min fråga är: Spelar det någon roll vad det är för lambdasond, blir det sämre resultat om jag köper en universal och löder tid kablaget korrekt?

Jag är tacksam för alla svar, helst snabba svar!

Mvh Ricke

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
1 februari 2007
jag kör på biltemas 400:- sond i audin sen ett halvår tillbaka och jag tycker att den fungerar  bra, visst kanske den inte håller i fem år men den har funkat bra hittills iaf.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

5 710 Inlägg
1 februari 2007
Jag hade köpt en begagnad original....

MVH Jonas
..............

8 Inlägg
1 februari 2007
Trådstartare
Mjo jag har funderat på det också , men jag behöver ha detta gjort imorgon, dessutom känns det bättre att ha en sprillans ny -  som jag vet fungerar perfekt!

Mvh

Chef
379 Inlägg
3 februari 2007
Köp en ny på biltema för 398:-, du får ju nästan 10 såna mot en original, 2,5 mot mekonomens universal lambda....... men på biltemas får du klippa sladden i rätt längd och skala och klämma på kabelskor. Det är det värt med tanke på priset!

"Jag kommer ihåg att glömma, men ibland händer det att jag glömmer att komma ihåg" - Chrille

Reparatör
630 Inlägg
3 februari 2007
RichiBoy skrev:
Tjena!

jag var inne på Saab här i Karlstad idag och skulle beställa en lambdasond - tyvärr kostar den 3800:- ny. Det är jag inte villig att betala tyvärr. Jag ringde sedan till mekonomen där de kostade ca 2000:-(saab orginal del.)

Mekonomen hade även universal lambdasonder för 1000:- (då man får löda fast och skarva kablarna själv (bara 3-4 st)) . Min fråga är: Spelar det någon roll vad det är för lambdasond, blir det sämre resultat om jag köper en universal och löder tid kablaget korrekt?

Jag är tacksam för alla svar, helst snabba svar!

Mvh Ricke

Jag skulle inte lött kablarna till lamdan då den ena kabeln till lamdan är syrerefenskabel . Om man överhuvudtaget ska skarva kabeln ska man helst ha vanliga sockerbitar modell mindre med krympslang över sen . Så beggad hade nog varit mitt alternativ till feltema .

Sök