4451
Sök

Kopplingsbyte på saab 9-5

94 Inlägg
23 november 2011
Trådstartare
#1
Tjena, har skaffat mig en 9-5 där kopplingen tar väldigt långt upp, Väldigt långt upp. Något måste vara slitet på den. Så jag undrar, vad är vanligast är slitet som man då måste byta ut? och hur börjar jag då i så fall?

//Det var inte jag!

513 Inlägg
23 november 2011
#2
Oki är det inte bra att den tar långt upp?

537 Inlägg
23 november 2011
#3
slirar kopplingen under körning, har du några missljud eller tar den bara allmänt långt upp?


513 Inlägg
23 november 2011
#4
Sorry, jag som äe koko. Hänger med på vad du menar med tar långt upp.
Som sagt slirar den eller bara att den tar långt upp.

94 Inlägg
23 november 2011
Trådstartare
#5
Melin82 skrev:
Oki är det inte bra att den tar långt upp?

den börjar ta precis innan man skall släppa foten vilket inte är okej

//Det var inte jag!

94 Inlägg
23 november 2011
Trådstartare
#6
SAAB-Karlsson skrev:
slirar kopplingen under körning, har du några missljud eller tar den bara allmänt långt upp?

Den tar väldigt långt upp och slirar om lite när man trycker på gasen(vilket man skall göra med turbo saabar)

//Det var inte jag!

513 Inlägg
23 november 2011
#7
Om du släppt kopplingen ska det inte slira när du gasar. Bästa testet är att ligga på låga varv och hög växel och ge fullt, slirar det då ska du byta.
Och om du byter så sätt i en aero koppling så håller det sen även om du trimmar. Nästan säker på att den passar.

Smålänning
7 887 Inlägg
23 november 2011
#8
Glöm inte byta slavcylinder samtidigt, den är en gnutta seg att byta efter... (Man får göra om allt igen)

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

537 Inlägg
23 november 2011
#9
killenmac skrev:
SAAB-Karlsson skrev:
slirar kopplingen under körning, har du några missljud eller tar den bara allmänt långt upp?

Den tar väldigt långt upp och slirar om lite när man trycker på gasen(vilket man skall göra med turbo saabar)

kopplingen ska inte slira när du gasar så ett kopplingsbyte är nog dax. och om man ändå ska ha ner lådan så är det lika bra att byta rubbet dvs, lamell tryckplatta och slavcylinder.


94 Inlägg
23 november 2011
Trådstartare
#10
SAAB-Karlsson skrev:
killenmac skrev:
SAAB-Karlsson skrev:
slirar kopplingen under körning, har du några missljud eller tar den bara allmänt långt upp?

Den tar väldigt långt upp och slirar om lite när man trycker på gasen(vilket man skall göra med turbo saabar)

kopplingen ska inte slira när du gasar så ett kopplingsbyte är nog dax. och om man ändå ska ha ner lådan så är det lika bra att byta rubbet dvs, lamell tryckplatta och slavcylinder.

verkar som de får bli så, slavcylindern är ju lätt, räcker med nya packningar och göra den lite fin.

Tänkte kolla, är de någon som vet hur jag börjar? tar jag de nereifrån? uppeifrån? eller från hjulhuset som jag gjorde på min saab 9000?

//Det var inte jag!

537 Inlägg
24 november 2011
#11
killenmac skrev:
SAAB-Karlsson skrev:
killenmac skrev:

Den tar väldigt långt upp och slirar om lite när man trycker på gasen(vilket man skall göra med turbo saabar)

kopplingen ska inte slira när du gasar så ett kopplingsbyte är nog dax. och om man ändå ska ha ner lådan så är det lika bra att byta rubbet dvs, lamell tryckplatta och slavcylinder.

verkar som de får bli så, slavcylindern är ju lätt, räcker med nya packningar och göra den lite fin.

Tänkte kolla, är de någon som vet hur jag börjar? tar jag de nereifrån? uppeifrån? eller från hjulhuset som jag gjorde på min saab 9000?

på 9-5an så sitter slavcylinder och urtampningslager ihop så du måste byta hela grejen.
lådan måste du ta neråt, jag kommer inte ihåg om du måste lossa på subframe men jag har för mig att det inte behövs.


513 Inlägg
24 november 2011
#12
Vet att när jag bytte låda på min 9-5 vae jag tvungen att ta subframen, men det kanske går utan fast det är nog enklast atr ta den.

94 Inlägg
24 november 2011
Trådstartare
#13
man vill ju ha de så enkelt för sig som möjligt. så jag tar någ bort vad de nu är  xD

//Det var inte jag!

513 Inlägg
24 november 2011
#14
Gissar att du mena subframen, alltså det "fyrkantiga" ramen som håller motorn och växellådan plus allt annat på plats och fäster in i karossen.

94 Inlägg
24 november 2011
Trådstartare
#15
räcker la att jag sätter en lyft under motorn och plockar bort den eller?

//Det var inte jag!

513 Inlägg
24 november 2011
#16
Bättre och enklare att hänga upp den. Har du inte tillgång till en lyft eller ett motorok så kan du göra ett rätt enkelt av lite bräder och typ spänband eller rep och låta vikten från motorn ligga på fjäderbens tornen. Tror du fattar om du ser ett motorok.
Tipps om du inte har tillgång rill lyft eller smörjgrop så hissa upp bilen riktigt ordentligt det har du igen när du ska skruva


Sök