4306
Sök

Volvo 740 GLT drar mycket soppa och lamda tänds vid tomgång

614 Inlägg
28 november 2011
Trådstartare
Blir galen på detta problem.

Har haft en tråd ute förut men trodde efter ett tag att problemet var löst men nu vet jag inte.

Hade först problemet att lambdan lyste hela tiden. Bytte då lambda och bilen blev bättre.
Det som händer nu är att lambda lampan tänder sig om man står på tomgång ca 2 min. Släcker sig igen efter en stund då man kört men tänder sig direkt igen efter man stått på tomgång en längre stund.

Problem nummer 2 år att jag tycker fortfarande att bilen dricker mycket soppa. Kommer som bäst ca 48 mil på full tank. (60 liter) lugn körning.

Känns ju som att lamdalampan och bränsleförbrukningen hör ihop??
Varmkörde bilen idag och plocka loss tändstiften. Blev då väldigt förvånad då jag märkte att stiften såg väldigt bra ut. Färgen var chokladbrun och det är den färgen dom ska ha ifall motorn blandar bränsle/luft rätt.

Någon som har någon ide vad som kan vara fel???

Lite stoft från Tingeling och vi svävar iväg, Välkommen åter till våran skruvade värld

509 Inlägg
28 november 2011
Vad har du för felkod?

614 Inlägg
28 november 2011
Trådstartare
Nico-the-kid skrev:
Vad har du för felkod?

Glömde skriva med det big_smile

Nu kommer jag inte exakt ihåg vad det stod att jag hade men alla 3 felkoder som var registrerade hade med tomgången att göra.

Någon i denna stil.

"tomgång för mager blandning"
"tomgång för fet blandning"

MM

Lite stoft från Tingeling och vi svävar iväg, Välkommen åter till våran skruvade värld

Sök