4479
Sök

Co-halt 745 -92 Går ej igenom. Uppdaterad

22 Inlägg
1 maj 2011
Trådstartare
#1
Hej

Jag får inte igenom min 745-92


Första bes
CO 0,5 (0,5)           HC 050 (100)
CO 2500 0,9 (0,3)   Lambda 1,02 (0,96-1,04)

När jag körde hem från bes. Så gick topplockspackningen sönder. Så bytta alla de vanligaste packningar och kamrem. Tomgången låg på 1200 varv innan så sänkte den till 800. Nu blev det sämre värde om man tittar på andra bes   

Efter första bes så byttes
Topplockspacking m.m
Luftfilter
Tändstift

Jag tankade 10 liter och 1 liter k-sprit innan jag bes andra gången

Andra bes
CO 0,7 (0,5)          HC 104 (100)
CO 2500 1,1 (0,3)  LAMBDA 1,01 (0,96-1,04)

NYTT: Efter bilen har stått inne i en lada under sommar..Tänkte fixa felet nu och ha bilen till vintern

Bytta saker
hela avgasröret med cat till bättre beg. Fast lamd var sönder på den.
Oljan

Tankade bil med bara bensin och åkte bort till en verkstad här i samhället. Där mätte jag avgaserna

Och fick för höga värden. Så bad även dom kolla vilka felkoder jag fick.

Fel:
Lambdasonden
Tomgångsmotor paj
Avgasröret otätt vid motorn

Har fixat felen nu. Sen så åkte jag bort och kollade avgasvärdera igen och fick för höga igen.sad Har nollställt koderna igen och får inga fel.

Någon som har något tips............??



Mvh
marcus
Senast redigerat av movitz92 (20 oktober 2011)

6 Inlägg
2 maj 2011
#2
Byt olja, filter, tändstift, fördelarlock och rotor samt tändkablar.

Chevrolet Caprice SS -94
Police Interceptor

22 Inlägg
3 maj 2011
Trådstartare
#3
WeXio skrev:
Byt olja, filter, tändstift, fördelarlock och rotor samt tändkablar.

Okey har redan bytt olja filter tändstift och tändkablar:D Får väll testa med rotorn då:)

749 Inlägg
3 maj 2011
#4
Bilen måste lägga någon felkod när du har så felaktigt CO värde, läs av diagnosuttaget.


22 Inlägg
4 maj 2011
Trådstartare
#5
Bjornn skrev:
Bilen måste lägga någon felkod när du har så felaktigt CO värde, läs av diagnosuttaget.

Har med försökt med det. Men lampan som ska blinka och det är paj..

22 Inlägg
20 oktober 2011
Trådstartare
#6
Uppdaterad! Hoppas på lite hjälp nu så man får igång skrothögen till vintern:)

749 Inlägg
21 oktober 2011
#7
mät upp motortemperatursensorn som sitter på cyninderhuvudets vänstra sida under insuget.
Den innersta av de 2 temperatursensorerna som sitter där, den har en han kontakt.
Eller byt ut den.
Vanligt att den går sönder och då går motorn i kallstartsläge.

Skulle gissa på att det kan vara felet.
Senast redigerat av Bjornn (21 oktober 2011)


Fri fart för ett fritt folk!
14 343 Inlägg
21 oktober 2011
#8
senaste mätningen vad visade den?

alltså den du gjorde på verkstaden..många saker som hänger ihop


skulle vara intresant vad felkoderna hette oxå inte bara vad som kan vara trasig ifall felkoden dykt upp smile

Kör fort så hinner inget hända...

22 Inlägg
3 november 2011
Trådstartare
#9
Hej

Nu var det så att jag mätte upp lamda och sen motortemperatursensorn. Det var lamda som var paj. Så åk hem till en polare och så byte vi den.

Jag hade ett gratis test på en bil firma här hemma.. Åkte till dem och testade

Fick resultatet att alla värden var godkända utom co 2500 som låg på 0,4 (0,3)  Men hade bara ren besin i då så tänkte åka bes den med lite e85 och sprit i. Han sa att det skulle funka.

Han gick även ignom bilen en snabbis. Han sa att han misständer lite och att även caten inte fungerade till 100%

Nu vi ser var det blir på bes:)

749 Inlägg
3 november 2011
#10
movitz92 skrev:
Hej

Nu var det så att jag mätte upp lamda och sen motortemperatursensorn. Det var lamda som var paj. Så åk hem till en polare och så byte vi den.

Jag hade ett gratis test på en bil firma här hemma.. Åkte till dem och testade

Fick resultatet att alla värden var godkända utom co 2500 som låg på 0,4 (0,3)  Men hade bara ren besin i då så tänkte åka bes den med lite e85 och sprit i. Han sa att det skulle funka.

Han gick även ignom bilen en snabbis. Han sa att han misständer lite och att även caten inte fungerade till 100%

Nu vi ser var det blir på bes:)

Menar du Kolmonoxid? De kan du strunta i, de enda som bilprovningen bryr sig om är (Koldioxiden CO2) (HC kolväte) och (lambdavärdet förhållandet mellan bränsle och luft i bränsle/luft blandningen.

Kolmonoxiden tror jag inte går att sänka med ethanol ändå, den gasen bildas pga höga förbränningstemperaturer, men det finns reningssystem som man kan sänka den med.
Så kallat puls air system som tillför syre i avgasutloppet så det blir en efterbränning innan katalysatorn, vissa bilar har sånna sytem med luftpump och på äldre bilar sitter det backventiler innan grenröret så luft sugs in men avgaserna passerar inte tillbaks och då dras luften in med hjälp av suget i avgassystemet istället för en elektrisk luftpump.
Senast redigerat av Bjornn (3 november 2011)


562 Inlägg
4 november 2011
#11
Bjornn skrev:
movitz92 skrev:
Hej

Nu var det så att jag mätte upp lamda och sen motortemperatursensorn. Det var lamda som var paj. Så åk hem till en polare och så byte vi den.

Jag hade ett gratis test på en bil firma här hemma.. Åkte till dem och testade

Fick resultatet att alla värden var godkända utom co 2500 som låg på 0,4 (0,3)  Men hade bara ren besin i då så tänkte åka bes den med lite e85 och sprit i. Han sa att det skulle funka.

Han gick även ignom bilen en snabbis. Han sa att han misständer lite och att även caten inte fungerade till 100%

Nu vi ser var det blir på bes:)

Menar du Kolmonoxid? De kan du strunta i, de enda som bilprovningen bryr sig om är (Koldioxiden CO2) (HC kolväte) och (lambdavärdet förhållandet mellan bränsle och luft i bränsle/luft blandningen.

Kolmonoxiden tror jag inte går att sänka med ethanol ändå, den gasen bildas pga höga förbränningstemperaturer, men det finns reningssystem som man kan sänka den med.
Så kallat puls air system som tillför syre i avgasutloppet så det blir en efterbränning innan katalysatorn, vissa bilar har sånna sytem med luftpump och på äldre bilar sitter det backventiler innan grenröret så luft sugs in men avgaserna passerar inte tillbaks och då dras luften in med hjälp av suget i avgassystemet istället för en elektrisk luftpump.

koldioxid (CO2) är inget som bilprovningen kontrollerar..

Det är koloxid de kontrollerar (CO), utöver lambdavärde och kolväten (HC).

9-5 Aero Sedan -05

22 Inlägg
30 november 2011
Trådstartare
#12
Min gick igenom iallfalll:)


Sök