2789
Sök

Lite fundering om min volvo 940 gl med fb motorn

3 Inlägg
21 november 2011
Trådstartare
#1
jag har en 91a med fb motorn på ca130hk men jag har inte 531topp utan 530 gjordes fb motorn med 530 toppen också eller har någon bytt min topp??? någon som vet???


Smålänning
7 887 Inlägg
21 november 2011
#2
Dom kanske har bytt din övre kamremskåpa, elelr om dne är regad med FB-motor kan dom ha bytt topp och/eller hela motorn.

FB fanns inte med annat än 531.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

3 Inlägg
21 november 2011
Trådstartare
#3
ofan dom innan har nog bytt toppen för det ät ingjutet 530. Blev lite fundersam nämligen för jag har beställt extraktorgrenrör och 2,5tumms sportsystem tänkte nämligen plana och porta toppen på jobbet för att få lite krut i bilen. Blir nog att införskaffasig en 531topp och vx3 kam.


Pim_Pim
21 november 2011
#4
Vx3 ska du ha redan men bilen är visserligen gammal så den kan ju vara bytt också.

39 Inlägg
22 november 2011
#5
Visst finns det 91:or med 530 men det är snarare nästan alla med 531 och VX3 Kam.
inte helt säkert att du har en VX3 Kam heller!

Sj tycker jag nog att du hellre skaffar en vassare kam än VX3:an om du ändå ska plana o porta!
VX3:an är en väldigt snäll kam.

Extraktorör gör mycket OM!! du har rätt motstånd i avgassystemet! det hänger ihop med planing och kamm/portning med!
så har du 2,5 hela vägen kanske bilen går dåligt!
sj har jag experimenterat en del, på min bil fick det bli 2,5 till sista burken som fick bli 2 Tum!
då gick bilen som bäst!

Krut i bilen får du inte av en VX3:a
sedan ska du plana eller byta kam MÅSTE du ha ställbart kammdrev!
annars kommer kammen i fel vinkel och du förlorar Mycket effekt!

Skulle rekommendera en K kam eller den vassaste Volvo kammen som satt i 240GT den heter H och är svår att få tag i, finns dock nya på http://www.kgtrimning.com

H är en vass kam! och org Spridarna kommer inte att räcka till!
gränsfall att de gör det till en K kam om du Portar o Planar toppen. (om du vill få ut max)

Planar du toppen mer än 2,5mm måste du ha den kortare kamremmen, samt att du bör hona om loppen och byta kolvringar för att minska komp läck.
Senast redigerat av 4x12Tum (22 november 2011)


Smålänning
7 887 Inlägg
22 november 2011
#6
Ska du porta toppen duger 530 gott, vissa säger att en portad 530 ger bättre resultat än en portad 531, då du på en sugis inte ska ha FÖR stora kanaler.

MEn finns roligare kamaxlar än VX3 om du ska trimma.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

39 Inlägg
1 december 2011
#7
Har faktiskt hört samma sak!
men tror att bakgrunden till just detta med 530 topp ist för svanhalstoppen 531 är just för att det är lägre komp
i 531 mot 530 Toppen (oplanade)
men detta har även med luftens virvlar och med en mindre trimning så blandas inte bränslet lika bra i 531:an
då flödet är lättare, i 530:in så blir det ett annat mottryck som kan få bränslet o blanda sej med luften lättare.
detta är dock mina egna spekulationer!!

regel är bättre flöde = mer effekt (MEN! som Twin_cam säger) Portar du för mycket blir det sämre!
Portningen ska anpassas till kam och resterande grejer!

Komma billigt undan är ju VX3, Pga lätt och billig o få tag i! (Skroten har ju uppsjö av 530/531 Toppar med kammar)



Sök