3019
Sök

Hu fungerar Lowriding?

Student
96 Inlägg
19 januari 2009
Trådstartare
#1
Hej allt garage folk

jag har fastnat för det här med lowriding eller om det nu heter så. ungefär som våran "raggar" kultur i Sverige så har dom lowriding i USA om jag fattat rätt tongue hur som hellst så tycker jag att en tråd om detta inte skadar, berätta gärna vad ni kan inom detta då jag är väldigt hängiven att lära mig smile

MVH Victor
Senast redigerat av te_wik (6 december 2011)

ne men gud, här luktar ju kiss

63 Inlägg
19 januari 2009
#2
Ställde du en fråga, vill ha bilder, fakta eller vad är syftet med denna tråd? tongue


2 337 Inlägg
19 januari 2009
#3
Wikipedia är (tydligen inte i detta fall) the shit om man vill ha lite grundläggande läsning, så den rök.

http://www.layitlow.com/ är förhoppningsvis bättre.
Senast redigerat av Sarge (19 januari 2009)

Avstängd
1 714 Inlägg
19 januari 2009
#4
kul de dem skriver på wikipedia att 64 impala är populärast och "i mindre utsträckning andra 58-64 impalas"
det finns väl troligtvis mer 58-69 impala lowriders än det finns originalbilar och customs.
70 och uppåt är det väldigt många som bygger donks på istället.
g-bodies är omnämnda men inte cadillacs? cadillacs från 70 talet och uppåt är ju grymt poppis lowriderämnen.
och sen förstår jag inte varför de skrivit att Volvo PV544 och de har nånting med lowriderkulturen att göra.
lowriders och customs är olika grejer, dessutom är det grymt få som byggt riktiga customs på pv också!
linjen mellan en låg soft custom med många tillbehör och tidig (50 tal) lowrider (bomb) kan vara hårfin,
men jag har då aldrig sett nån svinlåg pv med fenderskirts, g-keps, bumperguards, customkapslar m.m.
pearl flake är nåt annat jag aldrig hört talas om..
de snackar om att ekerfälgar är populära men även daytons, zeniths... jag trodde daytons och zeniths va ekerfälgar.
neon och led ljus är tydligen poppis också, skitsnack.


Student
96 Inlägg
20 januari 2009
Trådstartare
#5
Bra sida Sarge smile  Emilius du verkar ha rätt bra koll på det hela hur fungerar det egentligen, jag syftar på när bilarna "hoppar" med framvagnen och nästan kör på högkant? är det hydraliska eller kompressor drivna dämpare :S  vill fatta hur det funkar då jag funderar på att göra om en bubbla som projekt och om det är möjligt. det är ju en lätt bil med motorn bak så det borde inte behövas lika mycket kraft som när man skickar en impala upp i luften smile

ne men gud, här luktar ju kiss

Reservdansk
6 271 Inlägg
20 januari 2009
#6
Det måste vara hydrauliska dämpare, tror inte att pneumatiska dämpare har den kapaciteten att skicka upp bilen i luften på det viset som man ser ofta i filmer t.ex.
Däremot kan en hydraulpump med bra kapacitet vara relativt liten i förhållande till sin kapacitet, samtidigt kan luften komprimeras, vilket hydraulolja inte kan, och därför får man ju bättre "tryck" i ett hydraulsystem jämfört med ett pneumatiskt.

Men ett pneumatiskt system har ju häftiga pyseffekter. tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Mental retard :D
98 Inlägg
20 januari 2009
#7
TurbOla skrev:
Det måste vara hydrauliska dämpare, tror inte att pneumatiska dämpare har den kapaciteten att skicka upp bilen i luften på det viset som man ser ofta i filmer t.ex.
Däremot kan en hydraulpump med bra kapacitet vara relativt liten i förhållande till sin kapacitet, samtidigt kan luften komprimeras, vilket hydraulolja inte kan, och därför får man ju bättre "tryck" i ett hydraulsystem jämfört med ett pneumatiskt.

Men ett pneumatiskt system har ju häftiga pyseffekter. tongue

Vill inte säga för mycket nu men jag tror nog att om man har ett hydrauliskt system (vilket inte fjädrar alls) skulle bara bli stenhård i återgången när den ska studsa upp igen. Vill oxå dra mig till minnes att det är rejäla luft mängder som "skjuts" iväg på en gång och skappar den "skjuta upp" effekten och samtidigt kunna vara flexibel när fronten på bilen kommer ner på jorden igen.

Rätta mig gärna om jag har fel smile

FRA Var har jag lagt mina blåa byxor ???

Reservdansk
6 271 Inlägg
20 januari 2009
#8
PureLuck skrev:
Vill inte säga för mycket nu men jag tror nog att om man har ett hydrauliskt system (vilket inte fjädrar alls) skulle bara bli stenhård i återgången när den ska studsa upp igen. Vill oxå dra mig till minnes att det är rejäla luft mängder som "skjuts" iväg på en gång och skappar den "skjuta upp" effekten och samtidigt kunna vara flexibel när fronten på bilen kommer ner på jorden igen.

Rätta mig gärna om jag har fel smile

Nejdå, återgången behöver inte bli hård med ett hydrauliskt system, på många arbetsmaskiner skulle hydrauliksystemet ta stryk av alla hårda stopp, som man kan få med hydraulik.
Därför finns ackumulatorer, som samlar upp kraften, vilket kan utnyttjas sen, förutom att det dämpar nerslagen.

Men för att kunna skicka upp en bil på det vis som man ser i filmer skulle man behöva högt lufttryck, stor tank, samt en rejält stark kompressor, det går ju åt många liter luft var gång man ska studsa upp, och jag tror inte en kompressor och tank orkar hålla uppe den mängden luft som behövs, om man samtidigt ska komprimissa med utrymme och effekt.

Jag står fast vid ett hydrauliksystem, med elventiler, hydraulpump, antingen remdriven eller eldriven, liten tank, dämpare och ackumulatorer. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Avstängd
1 714 Inlägg
22 januari 2009
#9
det går att hoppa både med hydrauler och luftbälgar, krävs mer för luftbälgar dock.

hydrauler: du byter stötdämparen på bilen mot en hydraulcylinder, du reglerar höjd med denna.
fjädrar byts mot hårdare kortare dito. du har hydraulpumpar i bagaget med tank och motor,
tanken håller olja, motorn skickar den ut i systemet genom ledningar till hydraulkolvarna.
att styra motorerna har du solenoider, och detta käkar enorm mängd ström. därför det brukar finnas ett tiotal batterier i hydraulsystem, ju mer batterier desto mer kräm i systemet.

ganska stel fjädring med hydrauler. ett plus är ju att det är lätt att hoppa, men det kostar mycket,
och får du läckage så har du att göra en stund och sanera olja.

luftfjädring: nu kastar du fjädrarna för de behöver du inte, fram kan du köra med bälgar som har stötdämpare rakt igenom, såkallade strut bags, eller skita i dem helt enkelt,
med strut bags kan du köra luftfjädring även på bilar med fjäderben fram istället för länkarmar.
nu har du en lufttank, kompressor och ventiler. kompressorn käkar 12 volt, no need for 64 batterier alltså,
kompressorn fyller tanken, fyll-ventiler öppnar och låter luften färdas genom slangarna till bälgarna och fylla.
sen har du dump-ventiler som släpper ut luften. simple as that.

istället för luft kan man köra kväve. det går att ladda på med hårdare tryck och ger mer pulver.
större slangar och ventiler ger snabbare system. tillsammans med stor tank, stora kompressorer och högt tryck i systemet: ännu snabbare system.

man använder samma bilar till hydrauler och luftfjädring:
de med dubbla länkarmar fram och bladfjädrar/ länkarmar bak. har du bladfjädrar kan du plocka bort alla fjädrar utan en och plocka på bälgar men det är smått osäkert. helst bygger man fyrlänk med tvärgående övre stag, lika långa som de undre! på bärarmar bak är det bara att plocka dit grejerna.
gäller det hydrauler så är det även där bara att plocka dit och köra hårt,
fjäderben fram, då går det inte med hydrauler har jag för mig, för trött för att tänka på det just nu.

hoppas det hjälpte. är inte världens bästa på att förklara och så men försökte hålla det rätt enkelt.


Student
96 Inlägg
26 januari 2009
Trådstartare
#10
Jodå tror jag fattar principen nu smile fast det blir väll lättare sagt änn gjort tongue

ne men gud, här luktar ju kiss

Avstängd
1 714 Inlägg
26 januari 2009
#11
bubbla kan vara väldigt svårt att bygga på. skum torsionfjädring fram vilket inte funkar med någondera.
jag hade hellre tagit en gammal opel eller nåt.


155 Inlägg
5 december 2011
#12
ända raka är nog att byta framvagns infästningarna uppe  har grublat sj på det länge.
men framvagnen på en bubbla är bra att hoppa med om man får till det då ska man ta bort övre torisetions stången  förlänga stötdämpar tornen snett utåt ca 1 dec och bygga nya fästen för fjädrar av modellen  mindre i radie  förstärka med 3,5mm stål plåt det inefatar hela framvagnen det är steg ett.
steg två svetsa dit nya fästen där torisionen går bak av model 2 svarvade hylsor som man försenker i ett rör med rätt längd ps gör lika dant fram så det går att bulta fast svärden efter att man har svetsat med nya fästen med bussningar istället och försrärka stötdämar tornen på samma sät som fram kan poengtera att övre länkarmara  fram behöver två lite störe hål där bustningarna ska sitta kan du ju lämna in på en mekanisk värksta så fixar dom det.
steg tre förstärka botten plattan om man ska kunna hoppa högt 
med en så hög u profil som möjligt  som täker presis över mitten sektionen på platan och ett x av 3 mm på undersidan som binder saman hörnen av boten platan på kupe utrymet för vridstyvheten så den inte flexar lika
men då får du nåt ingen någonsin har bygt iaf en bubbla som kan hoppa och köra med jag har sj funderat på det här men sj aldrig kommit till skot pga inget garage


Sök