3556
Sök

Vill byta ut Original ljud i SAAB 9-3 -99'a!!!

2 Inlägg
4 december 2011
Trådstartare
Hej jag har en Saab 9-3 årsmodell -99 som jag hade tänkt uppgradera ljudet i, Men jag har inte en susning vad det är för originalljud i bilen, Vad är det för högtalare i "i-panelen","framdörrarna""bakdörrarna""samt hatthyllan"?

Det jag hade tänkt stoppa i är följande:
Dubbla GAS 12"(bas)
Rockford Fosgate 5.25 (framhögtalare)
Kenwood USB stereo.

Men känns ju meningslöst att byta ut högtalare om det är bättre original, det jag vet är att det finns inte mycket till bas orginal.
                  Det jag undrar egentligen är vad som är värt att tänka på och vad jag kan behöva för att lyckas med denna operation. Har läst i många andra trådar angående Monteringsramar, prylfack, AS2,AS3 och så mycket annat som jag inte fattar ett dyft av. Jag är som sagt ROOKIE och tänkte ta reda på så mycket som möjligt om hur man utför detta så att allting kommer fungera och iallafall låta hyffsat smile

Tackar för svar big_smile

MVH

10 Inlägg
6 december 2011
I instrumentpanelen sitter det 3.5" i dörrar fram 6.5"( kan behöva adapterplattor) i hatthyllan original sitter det 6.9" (  var noga och kolla så korgarna på högtalarna  inte är för breda så dem går ner i hålet) bakdörrar  är det 5.25".
Mitt tips är att köpa ny stereo och nya högtalare i instrumentpanelen och i hattyllan till att börja med, gärna coaxialer då dessa ger en bra ljudbild  utan att du behöver extra diskanter. gärna mid-basar i dörren fram . istället för 2 gas 12" så köp hellre en dyrare 12" då gas  inte  är  något jättepomigt att stoppa in om du ändå ska  köra ljud fullt ut.
Angående as1 osv så har du bara högtalare i panel och hatthylla med sladdar dragna till slutsteg till dörrarna fram. as2  samma som as1 fast  slutsteg och högtalare fram. as3  är  kompletta  paketet med  högtalare  överallt.
hoppas jag vart till någon hjälp.

Sök