5 december 2011
Trådstartare
Hejsan!
Detta är mitt första inlägg här sedan registrering så ursäkta om det kommit fel eller dyl.
Jo, mitt problem är kanske att jag inte direkt är så hemma i motorer men med hjälp härifrån så kanske det går att lösa eller alt. få tips vad som är lämpligast.
Det är så att jag fick överta en Volvo 340 -83 (c.a. 8000mil & Renault motorn)
Bilen har stått avställd i en lada sedan -07 och har endast blivit uppstartad max 5ggr/år under denna tiden.
Jag besiktigade bilen och fick anmärkning på att CO-halten var för hög 6.9 (Får vara max 3.5)
Dock såg jag att den pendlade från 6.5 - 7.3 om det kan vara till hjälp?
Bilen startar och går klockrent annars så det är inga problem på den biten.
När man startar bilen så ryker den som bilar brukar göra när motorn är kall. Men denna ryker hela tiden trots att motorn är varm och man kört flera mil med den. Är det normalt eller är det något som spelar in på den för höga CO-halten?
Den gamla oljan, stiften och luftfilter samt lite av den gamla bensinen är det som finns i bilen idag.
Finns det några tips på vad som kan vara fel och vad som bör göras? Är det något som är lätt åtgärdat eller blir det skroten för den?
Är inte meningen att jag skulle slänga ut en hel förmögenhet på den liksom.
Ni får utsäkta att man är "nybörjare".
/S