2826
Sök

Saab 900 2.0t börajde ryka och slamra under färd. (uppdaterad)

163 Inlägg
9 december 2011
Trådstartare
Ska imorgon åka och hämta en Saab 900 2.0t.

Bilen kördes efter E4an i vanlig hastighet när den plötsligt började ryka och slamrade från motorn, dock kan han som körde bilen ingenting om bilar så det är svårt att gå på hans förklaring och jag vet inte riktigt om jag ska våga starta upp bilen.

Ägaren trodde först att det var kamkedjan som gått av men då den går av så ska bilen inte gå att köra alls. Nu gick bilen att köra till en p-ficka från vilken den blev hembogserad.

Jag funderar på om det kan vara så att turbon har gett upp? tänkte mest då det rök att det gått någon packning i turbon och den tappade smörjningen eller liknande.

Eller om det kan vara så att kamkedjesträckaren har på något sätt sagt upp sig och ger fritt spel till kamaxlarna.

Är det någon som kan ha något tips?
Senast redigerat av Modopopcorn (10 december 2011)

2 848 Inlägg
9 december 2011
Nej, Det gör de inte, och är det kedja är det säkert mera som tagit stryk, motorbyte är det som gäller och mest ekonomiskt.

163 Inlägg
9 december 2011
Trådstartare
hmm... tacka vet jag Audis femmor, låg på 7000 rpm en gång när kamremmen gick =p

2 403 Inlägg
9 december 2011
Modopopcorn skrev:
hmm... tacka vet jag Audis femmor, låg på 7000 rpm en gång när kamremmen gick =p

Varvar dem ens så mkt? Min stoppade vid 6500 ungefär

163 Inlägg
9 december 2011
Trådstartare
Hade en gammal gt coupe, den kan säkert ha moddats på något sätt, hela bilen var ett ståltråd och eltejpbygge smile

163 Inlägg
10 december 2011
Trådstartare
Fått tag på killen nu och han gick med på mitt bud på 400:- och jag ska hämta den imorgon. Fick också veta att troligast har INTE kamkedjan gått av, bilen började slamra från motorn och började ryka och hans pappa som vid tillfället körde bilen kunde köra in den på en p-ficka innan han stängde av bilen.

Kanske det kan vara något med turbon? vet inte hur mycket dom låter när dom pajar :p

163 Inlägg
10 december 2011
Trådstartare
Uppdaterat trådens första inlägg med fullständig info om läget.

2 403 Inlägg
10 december 2011
Vevlager kanske? Ett vevlager skar på farsans audi och det blev ett jävla ljud o rök gjorde den
Senast redigerat av Nybergrobin (10 december 2011)

163 Inlägg
10 december 2011
Trådstartare
Funderade på det också, men får inte riktigt ihop det med att bilen börjar ryka.

2 403 Inlägg
11 december 2011
Inte jag heller men vevlagret hade stuckit o rök gjorde den tongue

Tekniker
624 Inlägg
11 december 2011
På kärringens bil så lät det som fan en dag slutade med att när jag körde bilen så flög kolven ut genom sidan på blocket. kul ju när man står i en filigt vägarbete på motorvägen smile

930 Inlägg
14 december 2011
tror absolut inte det är turbon, brukar väl inte slamra då?

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!

Sök