4459
Sök

Volvo slungdiff modifikation(matte kunning, titta hit)

292 Inlägg
14 december 2011
Trådstartare
#1
Hej hej
Har en slung diff till 740/940 som jag tänkte fixa lite innan jag stoppar i den.
Som de flesta vet så fungerar den som så att den är låst tills drivhjulen uppnår 40km/h och en vikt slungas ut av centrifugalkraften i diffen som "öppnar" diffen så den fungerar som en vanlig odiffad axel.

Jag har läst och hört att man kan lätta vikten, spänna fjädern eller svetsa fast vikten så den aldrig slungas ut för att få den att låsa i högre hastigheter. Min tanke är då att om man tar ut vikten och väger den så borde man kunna räkna fram vilken vikt den bör ha för att slungas ut i en viss hastighet.

Då jag endast fick g i matte vore det bra om någon med lite mer kunskaper kan verifiera eller avfärda detta.

Formeln borde ju lyda nånting i stil med vikten= ? = 40km/h. Därifrån borde man ju kunna räkna ut hur många km/h ett gram är, och därefter hur mycket vikten skall väga till en viss hastighet?

Mvh
Senast redigerat av Cadillac123 (14 december 2011)

Grand lux, rondellernas okrönte kung
Följ mitt turbo-sleeper bygge http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265736 :)

Pim_Pim
14 december 2011
#2
Har tyvärr inget svar på din fråga men råder dig att satsa på en annan diff. En Aussi räcker långt och kostar inte många kronor och håller bättre än en slungdiff.

Lamelldiffad
121 Inlägg
14 december 2011
#3
Här finns det en sida med bra information om hur man gör smile!
Jag har gjort precis likadant.

http://turbobricks.com/mods.php?content=art0027

_____________________________
___Ninteen____________________
_________Inch_________________
_____________Mafia____________

292 Inlägg
14 december 2011
Trådstartare
#4
Pim_Pim:
hej
Tyvär är det inte ekonomiskt för mig just nu att köpa en aussie fasten jag vill ha en. Fick tag på en slungdiff för 220kr så ja tänkte att den är nog bättre än odiffat i nuläget.

NFSDrifter:
hej
Tack för länken! skruva isär diffen direkt och skulle börja modda men tyvär såg jag efter ett tag att difffan skurit,
tog 11 ton för att pressa ur axeln. Men har eventuellt en reservdiff på g.
Men hur är bilen att köra med den modifikationen som är gjord, på bredd och till varddags?

Mvh

Grand lux, rondellernas okrönte kung
Följ mitt turbo-sleeper bygge http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265736 :)

Lamelldiffad
121 Inlägg
14 december 2011
#5
Ofan va tråkigt då hmm!

Jodå den funkar riktigt bra, till båda sakerna. Kör man lugnt på grus och gör typ en u-sväng så kan den bete sig som en svetsdiff, men har inte märkt av det på asfalt.
Kan nog bero på att jag inte kapade bort vikten som på länken tongue.

MVH/Johan

_____________________________
___Ninteen____________________
_________Inch_________________
_____________Mafia____________

292 Inlägg
14 december 2011
Trådstartare
#6
NFSDrifter skrev:
Ofan va tråkigt då hmm!

Jodå den funkar riktigt bra, till båda sakerna. Kör man lugnt på grus och gör typ en u-sväng så kan den bete sig som en svetsdiff, men har inte märkt av det på asfalt.
Kan nog bero på att jag inte kapade bort vikten som på länken tongue.

MVH/Johan

Jasså?
Hur gjorde du då?
"Jag har gjort precis likadant."
mvh

Grand lux, rondellernas okrönte kung
Följ mitt turbo-sleeper bygge http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265736 :)


Sök