2380
Sök

Saab 9000CS 1995 2.3I Motorproblem-tomgång

133 Inlägg
14 december 2011
Trådstartare
#1
Tjenare allihopa!

Som rubriken lyder så gäller det en saab, så någon saab-guru får gärna kliva fram å ge ett direkt å bra svar som är lösningen, men alla förslag å tips är jätte varmt välkomna!

Ja vad är problemet? förutom märket då förståss tongue

Tomgången.

Hela började för ca 2 månader sedan vid ett topplock&insugspacknings byte.
Allt byttes med endast en smärre mängd svordomar och hot om att köra den till skroten, och en önskan om att bränna upp Saabs verkstadshandböcker...
Men efter detta hade gjorts så gick den lurvigt nå jaevulskt. typ som att man satt på en extremt aggressiv kamaxel.

Det felet visade sig vara en liten vacuum-slang mellan insuget å en litn mätardatormockajäng. efter att den pluggats i så gick den massormycketbättre, men fortfarande inte bra.

Nu har jag + flera andra bråkat med saaben i snart över 2 månader, och vi står nollställda, så jag vänder mig till ER, efter hjälp. Snälla, vad kan vara felet?

Symptomen som dom är idag;
Bilen går skitfint på tomgången, när den är kall. Ligger på ca 13-14hundra i varv dock på kallstart.
Höga varv går den som ett spjut och spinner som en katt, inga problem där inte.
Då den väl blivit varm, och står och bluddrar lite lätt på tomgången, så dör den om man petar till lite på gasen. Detta sker även då man är ute och kör, och man släpper på gasen+kopplar, t.ex inför nedväxling innan korsning/rondell osv.

Vad är gjort då?
Bytt packning mellan cylinder/block
Topplockspackningen(ventilkåpspackning)
Avgaspackning
Insugspackning
Stift
DI-bryggan har provats att bytas


Grabbarna på lokala SAAB-verkstan hade ingen aning om vad det kunde vara, utan gav tipset att byta till NGK-stift, för saab blir så tjuriga då det är annat märke, så det sitter NGK där nu, utan skillnad.



Den tjuvar inte in luft någonstans
allt är ikopplat, jordar bra osv osv




Övrigt om motorn?
2.3L, Direct Ignition, Insprutare, modell utan luftmassemätare, utan AC, Pulse-Air-grejjor.


Var nog allt jag kom på, och jag hoppas att någon kan utröna något ur det jag skrev, även om det inte är det vackraste inlägget här på Garaget.

Tacksam för svar... Är väldigt sugen på att köra den på skroten, och hälsa åt den som lämnade in bilen att den var ett förlorat fall neutral


EDIT: Felet är bestående, inget komma-och-gå. inga modifikationer (trimmning), och den har gått ca 20-25k mil.
Senast redigerat av Plundgren (14 december 2011)


Sök