2916
Sök

Byta tändningslås på V70 2,5 - 98

39 Inlägg
20 december 2011
Trådstartare
Jag måste byta tändningslås på min V70, och innan ja köper hem ett nytt lås från skroten så vill ja gärna reda ut några frågetecken.

Till o börja med kan ja säga att felet på tändningslåset är att ofta när man sätter i nyckeln o ska starta bilen så snurrar bara nyckel (man kan snurra runt den hur mkt som helst utan att nåt händer). Felet är ju att "pinnen" som ska vridas runt av nyckeln är utsliten så att den inte vill snurra runt låset i tändplattan.

Det ja vill undvika om möjligt är att köpa ett nytt lås för att sedan få koda om nycklarna (om möjligt).

Som jag förstått så är de kodat lite här o var i nycklar o tändningslås, så då undrar jag om ja köper ett nytt lås, t.ex:

http://bilder.lagabasen.se/delar/1096/1096225341vy1.jpg

Kommer ja få start på den då, utan att byta ut nåt mer?

Eller är jag tvungen att byta ut styrenheter och dyligt också? t.ex:

http://bilder.lagabasen.se/delar/1092/109230037vy1.jpg

Det låter mest logiskt för mig att man är tvungen att byta ut mer än själva mekaniska delen av låset, för annars försvinner väl själva poängen med att nycklarna är kodade? Eller har jag bara missförstått att kodningen sitter i nyckeln?

OM det nu är som de senaste alternativet att man är tvungen att byta mer än den mekaniska delen, måste jag få tag på en styrenhet som är just till en min modell? (2,5l 20V -98 ) eller har de ingenting med saken att göra, såvida de är till en X70 97-00 ?

Tack på förhand!

Fri fart för ett fritt folk!
14 167 Inlägg
20 december 2011
mm du åker på och byta styrboxar m.m

fast jag vet hur jag skulle göra smile

skulle montera bort ringen som läser av nyckeln flytta ner den någon annanstans och tejpa ihop den med orginal nyckeln smile

fast då har du ingen startspärr men hur många vet det? smile

du måste oxå ha styrboxen från samma bil som imon och nyckeln kommer från annars startar den ej
Senast redigerat av Growe (20 december 2011)

Kör fort så hinner inget hända...

39 Inlägg
20 december 2011
Trådstartare
Okey,

Men är de något mer än :

http://bilder.lagabasen.se/delar/1092/109230037vy1.jpg

som behövs då? Eller är de fler styrboxar eller nåt annat som måste med?
O vart sitter de isf?
Har de någon som helst betydelse ifall de kommer från en annan modell i serien, t.ex en turbo/diesel eller liknande? Eller är de tvungen att va till exakt samma modell?

14 167 Inlägg
20 december 2011
du måste ha boxen till motorn dom är ihopprogramerade så både lås+nyckel+imobox+styrbox måste vara samma och då från samma typ av motorn du har och rätt årgång.. eller åtminstånde inte för nytt 99 kom nya sprutet osv men tror att 2.5t finns med både gamla och nya 99 så vissa 99 går det att använda från men vissa andra inte 2000 är fetkörda

men 97-98 fungera

14 167 Inlägg
21 december 2011
styrboxen till sprutet saknas fortfarande..allt är ihopprogramerat så du måste byta allt

med andra ord blir det billigare att beställa ett lås som är kodat efter dina nycklar

det ska volvo kunna fixa vad jag förstått

att köpa tändingslås+imobox och styrenhet till insprutningen går säkert på mer än vad tändingslåset kostar nytt på volvo med rätt programerat lås så dina orginal nycklar passar

Sök