10 december 2011
Trådstartare
Tjenare!
Har läst några gamla trådar gällande larm osv men inte riktigt hittat det jag sökte..
Det är så att jag håller på att koppla ur ett DEFA 820x? larm från en 325i Coupe -93. Dosan slutade funka helt plötsligt och jag orkar inte tjorva med några larm i en sådan gammal kärra... Har börjat koppla ur det och är snart färdig (har gjort detta tidigare också på ett DEFA larm på en likadan bil).
Det roliga denna gången var att i denna kärra så sitter även ett BMW Original Larm monterat verkar det som.
(Klisterlapp på rutan "BMW original larm") och sen är det en svart dosa under ratten men kablar draga lite hit och dit . Måste vara larmet... Jag har ju även någon typ av "startspärr", det jag måste göra varje gång jag startar bilen är att hålla emot en avlång plastgrej (med innehållande elektronik) mot en rödblinkade rund liten metallgrej i mittpanelen framför växelspaken. Denna grej skulle jag vilja snöra åt helvete för den är otroligt irriterande anser jag... Då har jag 2 frågor...
Är denna "startspärr" integrerad till styrsystemet eller BMW larmet och går den att ta bort?
Kan jag plocka bort BMW Original larmet på lika sätt som DEFA larmet (följa alla kablar). Eller har BMW gjort det mer avancerat så det är svårt att plocka bort? DEFA larmet har ju använt många strömtjuvar vilket blir enkelt att ta bort. Men det kanske inte är lika lätt att ta bort original larmet...
OERHÖRT tacksam för svar!
Tack på förhand!
/Christoffer