2238
Sök

DEFA Larm BMW 325i Coupe E36 / startspärr, Kopplar ur?

25 Inlägg
10 december 2011
Trådstartare
#1
Tjenare!

Har läst några gamla trådar gällande larm osv men inte riktigt hittat det jag sökte..
Det är så att jag håller på att koppla ur ett DEFA 820x? larm från en 325i Coupe -93. Dosan slutade funka helt plötsligt och jag orkar inte tjorva med några larm i en sådan gammal kärra... Har börjat koppla ur det och är snart färdig (har gjort detta tidigare också på ett DEFA larm på en likadan bil).

Det roliga denna gången var att i denna kärra så sitter även ett BMW Original Larm monterat verkar det som.
(Klisterlapp på rutan "BMW original larm") och sen är det en svart dosa under ratten men kablar draga lite hit och dit . Måste vara larmet... Jag har ju även någon typ av "startspärr", det jag måste göra varje gång jag startar bilen är att hålla emot en avlång plastgrej (med innehållande elektronik) mot en rödblinkade rund liten metallgrej i mittpanelen framför växelspaken. Denna grej skulle jag vilja snöra åt helvete för den är otroligt irriterande anser jag... Då har jag 2 frågor...

Är denna "startspärr" integrerad till styrsystemet eller BMW larmet och går den att ta bort?
Kan jag plocka bort BMW Original larmet på lika sätt som DEFA larmet (följa alla kablar). Eller har BMW gjort det mer avancerat så det är svårt att plocka bort? DEFA larmet har ju använt många strömtjuvar vilket blir enkelt att ta bort. Men det kanske inte är lika lätt att ta bort original larmet...

OERHÖRT tacksam för svar!

Tack på förhand!

/Christoffer

379 Inlägg
11 december 2011
#2
riv ur allt du hittar, sen kollar du upp vilken kabel som går till startmotorn (för där på den kabeln har startspärren legat) och så skarvar du ihop dom kablarna igen. Plast mojjen och hålet på panelen går troligtvis till defa larmet.

25 Inlägg
12 december 2011
Trådstartare
#3
Tack för ditt svar!

Hela DEFA larmet är urkopplat och bilen går att starta. Dock måste jag fortfarade använda plastgrejjen och hålla den mot den blinkade sändaren framför växelspaken. Så detta hör troligtvis till BMW larmet/startspärren..

BMWs egna dosa har bara svarta kablar med små klämmor på sig, på dessa klämmor står en siffra.
Hade man haft ett inkoppling schema över larmet/startspärren hade det varit lättare.

Vill bara veta om jag kan slita ut BMWs egna larm/startspärr utan att bilen flippar och något börjar tjorva..

/Crille

www.bimmerpower.org
3 995 Inlägg
12 december 2011
#4
Här har du lite att läsa om startspärr till olika BMW moedeller.
http://www.unofficialbmw.com/images/BMW_EWS.pdf

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org

25 Inlägg
13 december 2011
Trådstartare
#5
Tack för tipset!

/Crille

446 Inlägg
22 december 2011
#6
imobilizern med "plastgrejen" du skriver om är inte integrerad i motorstyrdon utan eftermonterad vid import till sverige, den går alltså att koppla bort. (försäkringsbolagen krävde ett tag att importerade bilar skulle utrustas med imo för att få tas in i sverige)


Sök