3096
Sök

Volvo. b230ET undrar lite

651 Inlägg
23 december 2011
Trådstartare
#1
ja har inga problem med motorn men undra bara om någon som vet om ET motorerna har starkare stakar och kolvar orginalt ? kul och veta de. hört olika men tänkte fråga se om någon vet big_smile

så om dom har de så borde H-profil stakar och et kolvar bli rätt bra.

vetej om jag la detta inlägg rätt men testar man inte så vet man inte annars om det är fel så kan dom lägga in denna tråden rätt eller säga vart en kan skrivat tongue

tack för svar big_smile


2 266 Inlägg
23 december 2011
#2
Är de en b230et så har den dom klena stakarna. Den motorn håller inge vidare, har provat själv slutade med hål i blocket och krokiga stakar.
B23ET/B21ET har smidda stakar men för grova att stoppa på b230 veven olika lagerbredd.

Ska du trimma så är de nya stakar som gäller eller en motor som b230ft/fk efter 94 oljekylda kolvar och grövre stakar.

svetsdiff !!!

651 Inlägg
23 december 2011
Trådstartare
#3
PMPerformance skrev:
Är de en b230et så har den dom klena stakarna. Den motorn håller inge vidare, har provat själv slutade med hål i blocket och krokiga stakar.
B23ET/B21ET har smidda stakar men för grova att stoppa på b230 veven olika lagerbredd.

Ska du trimma så är de nya stakar som gäller eller en motor som b230ft/fk efter 94 oljekylda kolvar och grövre stakar.

okej du tongue ska ha h-profil stakar är allt tänkt och så hört att ft org kolvar orkar med te ca 400hk men stakarna gör inte det.

har allt dubla upsätning av kolvar å stakar te b230ft motorn tongue


2 266 Inlägg
23 december 2011
#4
Ja de flesta grejerna håller för mycke effekt så länge man inte får spikningar i motorn.
Jag själv laddade 1,6-1,8 på ett v70 2,5t turbo aggregat i min 945 med b230ft spis med original grejor i botten. Hade högt bränsletryck så den inte spika. Den gick jävligt bra. Hängde utan problem på saabar med steg 3 trim som skulle vara 300hk i. Men hur nyttigt de var för motorn vet jag inte för sen fick väl kolvringarna nog då vevhus vent vart lite väl hög smile Bonntrim.se var de.

svetsdiff !!!

651 Inlägg
23 december 2011
Trådstartare
#5
PMPerformance skrev:
Ja de flesta grejerna håller för mycke effekt så länge man inte får spikningar i motorn.
Jag själv laddade 1,6-1,8 på ett v70 2,5t turbo aggregat i min 945 med b230ft spis med original grejor i botten. Hade högt bränsletryck så den inte spika. Den gick jävligt bra. Hängde utan problem på saabar med steg 3 trim som skulle vara 300hk i. Men hur nyttigt de var för motorn vet jag inte för sen fick väl kolvringarna nog då vevhus vent vart lite väl hög smile Bonntrim.se var de.

hehe. hade tänk rätt seriöst med h-pofilare. kolvar vet jag inte än om en köper eller har org. extraktor rör. tb58turbo. portad topp.trimkam. 630cc spridare 3´´ lmm och donpipe med avgas. megasqvit v3 system osv tongue


2 266 Inlägg
24 december 2011
#6
De lät seriöst så kör på bara

svetsdiff !!!

2 266 Inlägg
25 december 2011
#8
Alla 230 motorer är s.k lågfriktionsmotorer

svetsdiff !!!


Sök