3981
Sök

Mercedes 250D 20v luktar bränt, ryker vitt och startvägrar när den är varm

11 Inlägg
26 december 2011
Trådstartare
tjenare,
har suttit och sökt men inte hittat några liknande trådar så jag prövar med en ny, är så att jag bytte till mig en mercedes w124 250TD som jag visste hade lite problem med tempen och mycket riktigt, gick varm såfort man fick lite varv på motorn, prövade ta bort termostaten ifall den hade gått sönder/fastnat men de hjälpte inte de heller så jag började kika slangar m.m. och hittade en slang som var tät, felet löst trodde jag eftersom tempmätarn nu knappt steg över 60 grader normal körning, 80 grader om man är tung på högerfoten (fortf. ingen termostat).

händelseförlopp:

Startar bilen kall - inga problem, startar direkt och spinner som en katt
Börjar köra och tempen stiger minimalt som sagt
Får ej någon värme överhuvudtaget i kupén även om jag kör så tempen lägger sig på 80
efter ca 20 min körning börjar den ryka vitt under huven och kylsystemet är fullt trycksatt som visserligen är "normalt" men öppnar locket till expansionskärlet och lättar trycket, stänger locket i 5 sek, öppnar sedan igen och det är så trycksatt redan då att det sprutar vatten/glykol ur det.
Och den vita röken jag pratar om luktar bränt , ej glykol, hellre bränd olja, kanske både och(?), en riktigt stark lukt. och vad jag har kunnat se så kommer det under täckkåpan som sitter på ventilkåpan på dessa motorer. kanske någon spridartätning?

stänger nu av bilen för den ger ju klara signaler över att något är fel, prövar jag starta den igen vägrar den, får nöta på startmotorn riktigt länge innan den sakta men säkert går igång. men väntar jag tills den är kall...så startar den direkt och går som en dröm igen.

har inte börjat riva någonting än, har väl mina föraningar men tänkte kolla runt lite om det är någon som kanske har/haft liknande problem som vet vad det handlar om. och sen så kan jag säga såhär att överstiger summan på reservdelar 5000:- så går jag direkt på motorbyte då jag hittat en beggad motor hos en bilskrot för den summan

tack på förhand!

Sök