3523
Sök

Volvo 855 se 96a tjutande ljud framifrån.

40 Inlägg
26 december 2011
Trådstartare
hej jag har lite problem med min 855 det låter något tjutande framifrån motorn först lite gnissel sen tjuter det i ca 2-5 sekunder sen tystnar det. och när det väl håller på så är det som om motorn går trögt och sen släpper det när det slutar låta. har börjat låta oftare och oftare. någon som känner igen symdromet ?? har aldrig vart med om det tidigare, det är manuell låda och bilen har gått  26500mil .. tacksam för svar

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
26 december 2011
Kanske dags att byta generator rem... ( multiribremmen )

Brukar tjuta/skrika ganska duktigt när den slirar och generatorn/servopumpen/acn går tungt.

Med vänlig hälsning, Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

1 800 Inlägg
27 december 2011
Vattenpumpen kan låta lite när dessa har gått mycket, speciellt när bilen är kall.

Fri fart för ett fritt folk!
14 343 Inlägg
27 december 2011
Hilmer skrev:
Vattenpumpen kan låta lite när dessa har gått mycket, speciellt när bilen är kall.

har haft några 850 som tjutit som satan kalla
säkert vattenpumpen som varit dålig
eftersom volvo aldrig byter den vid kamrems byte

dom har väll bra marginaler på nya motorer och bra betalt för själva bytet så det lönar sig att hoppa över pumpbyte smile

Kör fort så hinner inget hända...

593 Inlägg
27 december 2011
Ett tips är väl att lossa på multiremmen o känna på alla hjul för hand o se hur de känns, om tex generator/ackompressor eller något börjar ge med sig..

40 Inlägg
27 december 2011
Trådstartare
hej tack för alla svar. kan ju meddela att felet löste sig ganska snabbt genom att stänga av ac:n inne i bilen då slutade det och låta och började när jag tryckte igång den igen , så det blir till och byta ac pump och multirem framöver, mvh

Sök