3436
Sök

Bränsletrycksgivare audi A4. annat namn?

638 Inlägg
27 december 2011
Trådstartare
Har problem med en Audi A4 Avant 1.8 -96 som ibland inte vill starta på första försöket. Den tänder till men får går inte upp i varv och dör nästan omgående. Kör jag ner gaspedalen i botten så går den däremot igång sen. Detta händer bara ibland.
För någon vecka sen ville den knappt starta alls en gång och jag fick sitta i säkert 20-30 sek på starten och nöta innan den tände till.

Har fått höra att det kanske kan vara bränsletrycksgivaren som spökar men när jag söker efter en sådan på t ex mekonomen så hittar jag ingen. Finns det inte en sån på min eller kallar dom det bara för något annat?

Någon som annars har tips på vad det kan vara för fel på bilen? Fenomenet är bara ibland, kanske var 20e start eller så, så det är inte alltid det händer.

Kommer väl nånting här snart!

583 Inlägg
28 december 2011
Hejsan Renjägaren.

Det är extremt svårt att hitta felet på bilar som har sporaliska problem. Dock vill man inte bli ståendes med en bil någonstanns när man verkligen behöver den.

Försök att hitta mönster!. Är den svårstartad endast när den är kall eller endast när den är varm?. Blir den lättare att starta när den är varm? (åk runt lite och testa och starta.. kör några kilometer.. stanna.. starta om bilen med 1 minuts mellanrum). Är den alltid svårstartad när det regnat eller fryst ute?. Blir det svart rök ur avgasröret ifall du malt länge på startmotorn?.

Köp en flaska startgas på biltema eller mekonomen (det är lättantändlig gas). När du har detta i bilen så försök att starta bilen som vanligt endast korta nyckelvridningar (tänk inte ens på att den kan vara svårstartad). Ifall bilen inte vill starta. Spruta startgas direkt in i insuget (går lätt ifall du har en vacumslang du kan koppla bort som sitter direkt på insuget alternativt på filtret eller in i luftburken. Efter detta testa att starta bilen igen. Startar den lätt eller exakt likadan eller ännuvärre?. (tänk på endast för du lyckas en gång kan det ändå finnas en stor slump i det hela).

Tändningen är väldigt svår att testa iome att det är sporaliskt fel du har.

Mvh
Anders

Even with cruise control.. you still have to steer.

Sök