Rquired skrev:
545i E60 kan krångla något förbannat och även vara dyr att reparera, inte för att det är en dålig bil som brukar krångla utan för att det är en avancerad bil som kräver sitt när/om den krånglar.
Hela BMW E60 är en helt underbar bil, komforten har verkligen nått 7-serienivå samtidigt som du åtminstone med tillvalet aktiv styrning kan styra med endast pekfingret längs en kurvig väg i en fart många andra bilar inte hanterat. Nackdelen är att du har förlorat lite i känsla mot äldre BMW 5-serie, du har inte längre den stenkollen på bilens grepp och hur långt det är kvar till gränsen som i tex. en E34 eller E39.
545i är dock dels törstig, dels har motorn haft en del problem. Ett av dessa är ett kylvattenrör som läcker, vilket först var en dyr reparation då röret sitter dumt till men idag finns en alternativ metod utvecklad av jänkarna som gör bytet enkelt. Men röret hade jag inte oroat mig över, utan mer att en del exemplar gått ner sig mekaniskt vilket märks på att maskinen misständer på tomgång när den är kall. Det kräver en omfattande reparation av motorn för att åtgärda och det är dyrt! Eller ok dyrt och dyrt, det kostar inte mycket mer än ett kamremsbyte på motsvarande Audi men med BMW-mått mätt är det dyrt...
Jag hade istället köpt en 535d, och det skall sägas direkt att jag inte gillar dieselmotorer. Men i dubbelturbodieseln 35d är de flesta nackdelar du förknippar med en diesel borta, den är något förbannat urstark och även om du kör som ett svin är förbrukningen låg. Kort och gått dricker en hårt körd 35d ungefär vad en 545i eventuellt kan klara av om du snålkör på landsväg, samtidigt som det inte varit några problem med den dieselmotorn värda att nämna. Motorn svarar även mycket väl på trimning, men undvik sådant då växellådan inte riktigt håller för det.
På pappret "enbart" 272/286hp beroende på årsmodell, men vridmomentet är enorma 560-620Nm beroende på årsmodell och som sagt är det att kunna ha en sådan effekt, våga använda den och ändå köra snålt och billigt som är modellens triumfkort!
X5 E53 har haft en del problem det stämmer, egentligen inte alls i den omfattningen att man bör undvika modellen då felen mest rör elfel och framvagnen (Att GM-lådan på 3L-dieseln strular förekommer men är inte så vanligt) men eftersom BMW har X3 E83 som åtminstone på pappret är helt felfri i samma undersökningar och modernare så ser jag ingen anledning att inte välja en sådan. Finns med trevliga motorer, både 3L bensinsexan och 35d som i beskrivningen för 535d ovan.
En BMW M är alltid något helt annan än standardmodellerna, bilarna är dock ofta hårt körda men "problem med motorerna" är inte riktigt korrekt: S5x-sexorna är snudd på odödliga om du sköter dem korrekt. Det förekom två barnsjukdomar i E36/E46, i E36 var det Vanos-systemet som var dåligt och behövde bytas (RR mot Sachs) och på E46 var det vevlagerna. Detta gjordes dock när de var nya, allt du behöver göra är att kontrollera att garantijobbet faktiskt blev utfört. Annars gäller det att kolla om motorn är skött, är så fallet är motorerna inget att oroa sig över. Kom dock ihåg att en BMW M kostar att äga, vilket kanske inte är så konstigt: Den är inte särskilt dyr om/när du sätter den i jämförelse med Porsche, Ferrari, Audi S/RS eller liknande bilar...
Lycka till!