4440
Sök

Ställa in steg störningsfritt?

177 Inlägg
28 december 2011
Trådstartare
hej! jag satt och titta på YT och hittade mead 916, han verka veta vad han håller på med. och fick i sin tur syn på dehär http://www.youtube.com/watch?v=fg2k35yM … QqVei8O6Td
går detta att utföra med de HZ han kör och en oziloskop?

// Beckvall

451 Inlägg
31 december 2011
Oscilloskop är det man skall använda om man vet vad man håller på med och har tillgång till utrustningen.
Vad Meade har gjort är ett oscilloskop for dummies där du ser en lampa tända sig istället för att se vad som egentligen händer.

Kör med så många frekvenser du kan/har tid med så vet du att det är 100% rätt inställt. Aldrig fel med overkill.

409 Inlägg
2 januari 2012
Ser inte varför ett Oscilloskop skulle vara bättre än en DD1? Distorsions lampan tänds vid 1% THD, inte bara klippning. Om man absolut måste ha helt distfri signal så kan jag väl gå med på att du hellre ska använda ett Oscilloskop men annars finns det ingen anledning att betala för ett så pass högupplöst Oscilloskop när DD1an är så pass billig och precis som den är.

177 Inlägg
2 januari 2012
Trådstartare
anledningen till oscilloskopet är att jag kan låna ett. och som sagt de kan inte bli för overkill smile

409 Inlägg
2 januari 2012
Nej har man tillgång till ett Oscilloskop så finns det såklart ingen anledning att köpa en DD1 smile

177 Inlägg
2 januari 2012
Trådstartare
men dd1 verka va användarvänligt till 100% få se hur lätt de är med oscillioskopet wink

451 Inlägg
3 januari 2012
Boyakacsha skrev:
Ser inte varför ett Oscilloskop skulle vara bättre än en DD1? Distorsions lampan tänds vid 1% THD, inte bara klippning. Om man absolut måste ha helt distfri signal så kan jag väl gå med på att du hellre ska använda ett Oscilloskop men annars finns det ingen anledning att betala för ett så pass högupplöst Oscilloskop när DD1an är så pass billig och precis som den är.

Jag vägde aldrig in om jag tyckte att DD1 var bättre eller sämre än ett oscilloskåp. Jag tycker bara att det är trevligt att se vad som faktiskt händer så att man får använda sin egen hjärna till att fatta beslut. Som sagt så skall man inte ens börja pilla med oscilloskop om man inte vet vad det är man ser.

177 Inlägg
3 januari 2012
Trådstartare
nä de är ju lite svårt att förstå och räkna på de om men inte fattar va de är wink

451 Inlägg
3 januari 2012
Det är faktiskt skrämmande många som håller på med bilstereo som blir helt blanka i blicken när man börjar tala om sinusvågor som om det vore något helt uppenbart.

177 Inlägg
3 januari 2012
Trådstartare
helt uppenbart vet ja väl inte. jag är inte helt hemma på dehär heller, men klarar av oscillioscopet utan problem. går fortfarande bara i andra året på el linjen smile

451 Inlägg
3 januari 2012
Man kan ju krångla till det men i grund och botten är det bara att vrida upp tills det blir störningar från huvudenheten och sedan göra likadant på steget, precis som Meade visar i någon av hans videos.

Upprepa för lite olika frekvenser för att försäkra sig om att det inte finns några störningar.
Sådär! Nu vet man hur mycket man kan vrida upp volymen! Problem kan väl tänkas komma med att vissa låtar spelar högre än andra? Har inte tänkt så mycket på det själv då jag kör med god marginal.

Sök