2368
Sök

Inga fortkörningsböter på 120 väg?

Ödesutmanare
389 Inlägg
4 januari 2012
Trådstartare
http://www.dn.se/nyheter/sverige/inga-f … -120-vagar

Ja, va säger ni här på Gorg?
120 sträckorna kanske e Sveriges lilla Autobahn?

Men om det är så bra, de tror jag icke...
Börjar folk köra över 120 för att de (om de verkligen är så) inte får några böter, så lär väl olyckorna öka enormt..

A to the D to the D to the E, ADDE, thats me, thats me!

4 767 Inlägg
4 januari 2012
Synd man har så långt till sådana sträckor, jag hade ju iallafall helt oansvarigt sträckt ut bilarna lite oftare om man visste att man inte kunde få böter för det smile

Borde man dock ändå inte kunna få böter för vårdslöshet i trafik om man står på som en tok?

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård

1 168 Inlägg
4 januari 2012
Hm, förstår inte riktigt vad som är problemet? Man får inte köra 120km/tim på 120 väg, för 110km/tim som är högsta lagliga hastighet. varför kan man inte få böter på 120väg om man ligger 140km/tim? :p
Senast redigerat av jimmzzan (4 januari 2012)

Ödesutmanare
389 Inlägg
4 januari 2012
Trådstartare
jimmzzan skrev:
Hm, förstår inte riktigt vad som är problemet? Man får inte köra 120km/tim på 120 väg, för 110km/tim som är högsta lagliga hastighet. varför kan man inte få böter på 120väg? :p

De skriver ju något om att de finns en lag på att man inte får köra mer än 110 km/h, men efter de så dök ju 120 vägarna upp, och då kör man redan då 10 km/h för fort, och som jag förstod det så tyckte de att de kändes konstigt att bötfälla någon som kör över 120 när den redan kör de där 10 km/h för snabbt..

Typ.. haha! ;D

Erick skrev:
Borde man dock ändå inte kunna få böter för vårdslöshet i trafik om man står på som en tok?

De lär väl vara så, känns knasigt om de skulle släppa en om man kört 200 km/h
Senast redigerat av Widing_ (4 januari 2012)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
4 januari 2012
Har nära till en sådan sträcka i och med att E6 förbi Halmstad är skyltad till 120km/h, kan vittna om att de har haft fartkontroller på denna sträcka och jag har även sett bilar som vinkats in: Sedan kan jag klart inte veta om några fortkörningsböter delats ut!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Har alltid rätt!
689 Inlägg
4 januari 2012
Så jävla dumt skrivet av både trådskapare och media!

Det står det att ett fordon inte för överskrida 110km/t. 

På vägarna där hastighetsbegränsningen är 120km/t så skippar polisen att rapportera de som faktist kör 120km/t (lagligt) eftersom de är utom vetskap att det egentligen är 110km/t enligt en gammal lagtext.

Det betyder INTE samma sak att man kan köra 200km/t utan att bli bötfälld.

Kör du alltså snabbare än 120km/t på en 120km/t sträcka så räknas alltså din överskridna hastighet ifrån 120km/t istället för 110km/t.

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/inga- … 748665.svd

Livet är ett helvete, du är bjuden!

3 722 Inlägg
4 januari 2012
Dumheter

64 Inlägg
4 januari 2012
pampers138 skrev:

På vägarna där hastighetsbegränsningen är 120km/t så skippar polisen att rapportera de som faktist kör 120km/t (lagligt) eftersom de är utom vetskap att det egentligen är 110km/t enligt en gammal lagtext.

Kör du alltså snabbare än 120km/t på en 120km/t sträcka så räknas alltså din överskridna hastighet ifrån 120km/t istället för 110km/t.

jag är väldigt trött och vill inte argumentera, men tolkar jag det helt fel?

"Eftersom lagstiftningen är tveksam kommer vår personal inte att rapportera någon som överskridit 120 just nu, bekräftar poliskommissarie Anders Arvidsson vid Rikspolisstyrelsen för Teknikens Värld."

http://www.teknikensvarld.se/2012/01/03 … 120-vagar/

Ödesutmanare
389 Inlägg
4 januari 2012
Trådstartare
pampers138 skrev:

Direkt taget ur nyheten;

"
Betyder det här att det är fri fart?
– Nej, det gör det inte, men det finns inte utrymme att sanktionera lagstiftningen och det betyder att den som kör 120, kör för fort utan att veta om det eftersom max hastighet egentligen är 110. I stället rapporterar man inte alls för att slippa diskussionen."

Jag tolkar det som det står, hur tolkar du det?

Har alltid rätt!
689 Inlägg
4 januari 2012
jaans skrev:
pampers138 skrev:

jag är väldigt trött och vill inte argumentera, men tolkar jag det helt fel?

"Eftersom lagstiftningen är tveksam kommer vår personal inte att rapportera någon som överskridit 120 just nu, bekräftar poliskommissarie Anders Arvidsson vid Rikspolisstyrelsen för Teknikens Värld."

http://www.teknikensvarld.se/2012/01/03 … 120-vagar/

Var en ny sida för mig, är inte sämre än att jag får rätta mig i ledet och ändra mig till att man riskerar vårdslöshet i trafik istället för hastighetsöverträdelse.

Fri fart är det iallafall inte!

3 722 Inlägg
4 januari 2012
Tack och lov för att vi inte har fri fart i detta landet!så som folk hanterar bilar i Sverige.

Har alltid rätt!
689 Inlägg
4 januari 2012
Widing_ skrev:
pampers138 skrev:

Direkt taget ur nyheten;

"
Betyder det här att det är fri fart?
– Nej, det gör det inte, men det finns inte utrymme att sanktionera lagstiftningen och det betyder att den som kör 120, kör för fort utan att veta om det eftersom max hastighet egentligen är 110. I stället rapporterar man inte alls för att slippa diskussionen."

Jag tolkar det som det står, hur tolkar du det?

Jag tolkar det rent att man inte blir bötfälld vid 120km/t men vid högre hastigheter.
Varesig det nu skulle vara hastighetsöverträdelse lr vårdslöshet framgår inte.

Senare nu så fick jag se en annan sida där det står mer information att man inte blir bötfälld med hastighetsöverträdelse om man överskrider 120km/t men man riskerar vårdslöshet i trafik.

Den sida du länkade till brister ganska så rejält i information.

Supraman
2 300 Inlägg
4 januari 2012
Skyltarna gäller så följ vad som står på skyltarna så slipper ni spekulera om ni kommer få böter eller ej om ni skulle bli invinkade. wink

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

223 Inlägg
4 januari 2012
Digital_Kicker skrev:
Tack och lov för att vi inte har fri fart i detta landet!så som folk hanterar bilar i Sverige.

I vilka länder är bilister bättre? Sveriges bilister kan man i de flesta fall inte gnälla på, i alla fall om man jämför med länder som ligger lite längre bort. Perfekt? Nä, det tycker inte jag heller men vart är det det?

Angående diskussionen så får man nog läsa lite mellan raderna.
Ett reportage kan ju brista i sin information, åkte själv dit ca 10 mil norr om Jönköping. 138 tyckte de var för fort på 120 skyltad väg.

Finraggare
2 381 Inlägg
4 januari 2012
Jag tolkar det som att de inte kommer bötfälla dig om du kör 120, 130 eller 140 osv...

I love being a nobody - because nobody is perfect.

Offroad Racing
3 122 Inlägg
4 januari 2012
Att hålla sig till det som står på "av myndighet utsatta skyltar" är ju annars ett ganska bra sätt att slippa böter...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Ödesutmanare
389 Inlägg
4 januari 2012
Trådstartare
henke_99 skrev:
Att hålla sig till det som står på "av myndighet utsatta skyltar" är ju annars ett ganska bra sätt att slippa böter...

Precis, tyckte mest det var en rolig grej att lägga ut när jag fick syn på det på dagens nyheter. En annan kommer fortfarande följa skyltarna

Offroad Racing
3 122 Inlägg
4 januari 2012
Widing_ skrev:
henke_99 skrev:

Precis, tyckte mest det var en rolig grej att lägga ut när jag fick syn på det på dagens nyheter. En annan kommer fortfarande följa skyltarna

Jo det är ju sant, lite kul att se när dom går runt sina egna regler så nåt bli både lagligt och olagligt på samma gång...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Sök