2704
Sök

Viktigt vilket moment man drar åt toppen med?

45 Inlägg
6 januari 2012
Trådstartare
Tjena! Hur viktigt är det när man sätter dit toppen på motorn vilket moment bultarna är?
har inget momentskaft hemma så jag undrar om man bara kan dra åt med spärrskaft så hårt man orkar?
Det är en b230f
Tack på förhand

302 Inlägg
6 januari 2012
det är viktigt att du drar med rätt moment och absolut inte allt du orkar!  Du kan ta ett vanligt dragskaft och hålla i en badrumsvåg och dra den mot dragskaftet.

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
7 januari 2012
Nej det är inte ett dugg viktigt...

Drar du för lite blåser de topplockspackningen, för hårt så går skruvarna av....

Dra tills det klickar i armbågen om du är gambler annars låna eller köp en momentnyckel, finns för några hundringar på biltema...

Med vänlig hälsning, Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

498 Inlägg
7 januari 2012
Bäst om du får låna någon eller köper en. Om inte du tycker det är så kul att skruva för att byta packning igen.

Jag är född i en seriekrock. i en rondell, en kväll, me öppna spjäll.

Sothora <3
1 201 Inlägg
7 januari 2012
har man skruvat en del kan man dra en såpass enkel motor som b230 på känn.. Men då krävs det att man skruvat en del så man känner ungf hur mycket man drar

Bildemonterare samt egen verkstad. !

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
7 januari 2012
Mercedesturbodiesel skrev:
har man skruvat en del kan man dra en såpass enkel motor som b230 på känn.. Men då krävs det att man skruvat en del så man känner ungf hur mycket man drar

Nja, men det finns ju dom som vinner på lotto också så varfr inte....

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

Sothora <3
1 201 Inlägg
7 januari 2012
Sa inte att han skulle göra det för de tycker ja absolut inte..  Men har man skruvat en del kan man göra som ja sade.  Har själv gjort det på ett 20tal b230s.. Och dom har då rullat ett par år

2 405 Inlägg
7 januari 2012
zovix skrev:
Mercedesturbodiesel skrev:

Nja, men det finns ju dom som vinner på lotto också så varfr inte....

Men på ett ungefär borde man kunna dra toppen i alla fall på en gammal volvo. Sen om man är osäker eller saknar rutin för att dra så ska man absolut köpa ett dragskaft

Sothora <3
1 201 Inlägg
7 januari 2012
Precis så jag menade!

1 938 Inlägg
7 januari 2012
E man en snål stackars jävel så finns de ju billighetsmodell av momentnyckel, en plåt med gradering på...kostar den 59 kr på biltema?

Sök