2736
Sök

Byte av Olja

34 Inlägg
8 februari 2007
Trådstartare
Vet någon vad det skall vara för Olja i en Honda Civic Crx från 1984.

Jag tänkte köpa olja på biltema, och låta typ 3-4 liter dra rakt igenom för att ta bort beläggningar? stämmer det att det gör de eller har jag hört helt fel smile

Tack på Förhand //Chrisse wink

svetsare
119 Inlägg
8 februari 2007
jo det stämmer,men du kan göra så här i stället.
töm ut den gamla oljan,fyllpå ny.
kör lite med bilen ,sen byt igen .
då har du garanterat rensat ut motorn på skit.
eftersom biltemas olja är så billig så går det ju o göra så ..
blir inte så dyrt.

Det fins bara ett riktigt bra bilmärke.
gissa!!!

34 Inlägg
8 februari 2007
Trådstartare
bullen30 skrev:
jo det stämmer,men du kan göra så här i stället.
töm ut den gamla oljan,fyllpå ny.
kör lite med bilen ,sen byt igen .
då har du garanterat rensat ut motorn på skit.
eftersom biltemas olja är så billig så går det ju o göra så ..
blir inte så dyrt.

Okey, Då fick jag svar på det tackar smile
Men ska inte köra på Biltemas olja, litar inte på kvalitén därifrån överhuvued taget wink

svetsare
119 Inlägg
8 februari 2007
biltema oljan är det inget fel på.
samma oljeleverantör som statoil.
o bilen din är ju int ny så jag förstår inte varför du inte köper den för!!!!

Det fins bara ett riktigt bra bilmärke.
gissa!!!

34 Inlägg
8 februari 2007
Trådstartare
bullen30 skrev:
biltema oljan är det inget fel på.
samma oljeleverantör som statoil.
o bilen din är ju int ny så jag förstår inte varför du inte köper den för!!!!

Visserligen inte, men vill ha kvalité ändå hehe smile köpt annat på Biltema, och besviken har man ju blivit hehe wink

Dä ä bare o åk
798 Inlägg
8 februari 2007
Kan lova att oljan från biltema har mycket bättre klassningar än vad som överhuvudtaget fanns när din bil tillverkades. Så iaf jag tycker att det är absolut inte några problem att köra på deras olja...

4 571 Inlägg
8 februari 2007
Vissla skrev:
Okey, Då fick jag svar på det tackar smile
Men ska inte köra på Biltemas olja, litar inte på kvalitén därifrån överhuvued taget wink

Hade kvaliten på biltemas olja varit extremt dålig hade dom nog redan gått i konkurs pga motorhaveri på väldigt många bilar.

Klassningen av oljan som är viktigare än vad för märke det är på dunken.

DRIVER @ HWR.se
621 Inlägg
8 februari 2007
. . . kolla så att du inte blandar syntet och mineralolja ist, de är viktigare :S
farsgubben min brände en V8 i en van på de sättet . . . (rätt länge sen men iaf)

- V8 - 4 ever . . .

34 Inlägg
8 februari 2007
Trådstartare
okey okey, jag ger mig big_smile
Men nu till min fråga, Vet någon vad för typ av olja jag skall använda wink

http://www.shell.com/home/PlainPageServ … _0312.html

Vet ej vad d är för motor i, men 12 ventilare, 95oktan tankar jag med om det nu kan hjälpa hehe. tacksam för svar

//Over & out

DRIVER @ HWR.se
621 Inlägg
8 februari 2007
en halv syntet (syntetic base) borde funka. . .  men de är bara en gissning
ja kör de i alla bilar.

- V8 - 4 ever . . .

5 710 Inlägg
8 februari 2007
jimmy1977 skrev:
. . . kolla så att du inte blandar syntet och mineralolja ist, de är viktigare :S
farsgubben min brände en V8 i en van på de sättet . . . (rätt länge sen men iaf)

Och du är HELT säker på att det var oljans fel att motorn "brände"?

Det där med att man inte kan köra syntet i bil som haft mineralolja är en av de mest seglivade myterna som finns i "bilsvängen".
Gällde för kanske 20-30 år sedan men det har hänt myyyyycket under den tiden som gör att det inte längre gäller.

>>Vissla, jag hade i ditt läge kikat i instruktionsboken vilken viskositet (nummrena typ 10W40) du skall ha till din motor och sedan gått o handlat minst en halvsyntet med rätt viskositet.
Låt plånboken bestämma vad det blir för märke och så länge du håller dig till någorlunda kända märken kan det inte bli så fel.
En biltema syntetolja tycker jag mycket väl kan vara ett vettigt alternativ till din spis OM den håller rätt viskositet.

Angående att låta olja "rinna igenom" är ganska onödigt.
Är oljan inte bytt "på 100 år" kan det vara vettigt att göra ett byte, köra en kort tid (typ 50 mil) och sedan byta olja/filter igen.
Men vet du att oljebytena är skötta någorlunda finns det ingen mening med det.

MVH Jonas
..............

451 Inlägg
8 februari 2007
jag jobbar i Biltema å de e inget fel på oljan smile

SamLaG MeD FöRaReN UnDer FäRd Är StRänLiGeN FöRbJuDeT MeN JaG StAnNaR GäRnA!!

7 Inlägg
8 februari 2007
Jag kör på biltema syntet och för mig funkar det utmärkt.
Jag har inte använt annat dom senaste åren.

Om motorn är väldigt skitig hade jag nog kört en invändig motortvätt för att lösa upp allt skit.
Sedan ny olja... Från Biltema...

197 Inlägg
8 februari 2007
jimmy1977 skrev:

åfan det va nått nytt man skall inte köra del synthet olja på v8or då...spelar ingen roll om du blandar det till delsynthet eller fabrik gör det så jag tror inte riktigt på det va nog så att det va andra faktorer som spela in dåliga lager etc.

å biltemas oljor funkar perfekt dom kör mobil1 olja i dunkarna nu statiol gör det med som nån annan sa med.....

Vart jag mig i världen vänder skall jag göra svarta ränder...

3 Inlägg
8 februari 2007
Jag lånar tråden lite,

Jag har hört att man kan ha i lite diesel i det extra oljebytet som man gör för att rensa kanalerna, och sen bar köra nåt varv runt parkeringen eller så för att pumpa runt oljan i systemet. Efter det så byter man självklart till ren olja igen, men dieseln ska ha en renande effekt, är det sant?`

Jag måste säga att jag känner mig tveksam till att hälla diesel på ett ställe där det inte hör hemma.

/Wille

5 710 Inlägg
8 februari 2007
Beemer_Me_Up skrev:
Efter det så byter man självklart till ren olja igen, men dieseln ska ha en renande effekt, är det sant?`

Diesel har en renande effekt ja.....men det har även oljan.
I oljan tillsätter man en massa ämnen kallade additiver, b.l.a för att oljan skall få renande egenskaper.

MVH Jonas
..............

1 072 Inlägg
34 Inlägg
9 februari 2007
Trådstartare
Okeyy, Tack jonTe och alla andra. Fick svar på typ allt jag hade i frågor om olja big_smile + lite till hehe. Fråga på om nån annan vill, medans ändå tråden finns här wink

Sök