jimmy1977 skrev:
. . . kolla så att du inte blandar syntet och mineralolja ist, de är viktigare :S
farsgubben min brände en V8 i en van på de sättet . . . (rätt länge sen men iaf)
Och du är HELT säker på att det var oljans fel att motorn "brände"?
Det där med att man inte kan köra syntet i bil som haft mineralolja är en av de mest seglivade myterna som finns i "bilsvängen".
Gällde för kanske 20-30 år sedan men det har hänt myyyyycket under den tiden som gör att det inte längre gäller.
>>Vissla, jag hade i ditt läge kikat i instruktionsboken vilken viskositet (nummrena typ 10W40) du skall ha till din motor och sedan gått o handlat minst en halvsyntet med rätt viskositet.
Låt plånboken bestämma vad det blir för märke och så länge du håller dig till någorlunda kända märken kan det inte bli så fel.
En biltema syntetolja tycker jag mycket väl kan vara ett vettigt alternativ till din spis OM den håller rätt viskositet.
Angående att låta olja "rinna igenom" är ganska onödigt.
Är oljan inte bytt "på 100 år"
kan det vara vettigt att göra ett byte, köra en kort tid (typ 50 mil) och sedan byta olja/filter igen.
Men vet du att oljebytena är skötta någorlunda finns det ingen mening med det.