3448
Sök

Kolla automalådeoljan Xc90 V8 -05

Transportbranschen
46 Inlägg
8 januari 2012
Trådstartare
#1
Hur kollar man oljan, hittar ingen sticka. Vet att den satt gömd på S/V 70 men jag tycker jag letat på de flesta ställena. Hur går bytet till, är det lika som förut. Ta bort översta slangen till kylaren och spola tills oljan är ren. <Bilen har gått 12000och är fullservad. Tycker den växlar lite hårt på de låga växlarna.

1.3 miljarder kineser kan inte ha fel -Köp Volvo!

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
8 januari 2012
#2
Stickan sitter där. Straks under en kylarslang i framkant nära delningen mellan motor/låda.

Oljenivån skall kollas med bilen igång å lådan i P

Å ja bytet går till på samma sätt.

Glöm inte å nolla räknaren för växelådsoljebyte bara.. Annars kan den växla ännu värre efter bytet.

Som svar på din nästa fråga så vet jag inget annat sätt att nolla den räknaren än med Volvos diagnosdator VIDA


Å tänk på å använda rätt olja med
Senast redigerat av JaggaChafen (8 januari 2012)

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

4 824 Inlägg
8 januari 2012
#3
vad jag kommer ihåg så finns det ingen sticka på dom lådorna och jag monterade ändå skiten när dom gick i produktion.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
8 januari 2012
#4
Nu får jag be hemskt mkt om ursäkt... Missa helt att det va en V8a..


Så nej det e ingen sticka på dom. Sitter en nivåplugg under lådan. INget direkt mek för hemmapularen..

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

Transportbranschen
46 Inlägg
8 januari 2012
Trådstartare
#5
Ok, hur går du bytet till. Plugg finns ju säkert men hur får man i den nya. Den borde ju inte vara helt förstörd efter 12000 och den kan ju vara bytt vid 10 men det borde inte bli sämre. På 3-6 så märks det ej utan bara när den är kall (och det ska den göra enligt instruktionsboken) samt på det låga så uppkommer ett litet ryck.

1.3 miljarder kineser kan inte ha fel -Köp Volvo!

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
8 januari 2012
#6
Det finns en plugg under skall vi se här hmmm hur förklara detta med ord...

Pluggen under e 2 delad. det sitter altså en liten plug i en större. Den stora pluggen har ett rör i sig som går upp en bit i lådan. När oljan håller den tempen den skall (trro det e 60 grader) Så skall man fylla på tills det rinner ut å vänta tills det slutar rinna ur den då har du rätt nivå.

Påfyllningen görs ocså via en plugg som sitter uppe på v-lådan Man får plocka ur luftfilterhuset för å komma till den det e också en torxplugg fast storlek 50/55.

Men det jag sa innan med nollställning av oljeräknaren gäller på denna med.

Det finns ingen bytesintervall på oljan men jag rekomenderar att man byter den runt 10,000 mil.

Man byter den som vanligt genom att spola ur den genom att lossan den övre slangen till oljekylaren (oljan kommer att komma ur hålet i kylaren)

Starta bilen å låt den gå på tomgång tills du ser att det börjar komma luft. Stäng då av å fyll på 2 liter å upprepa till den oljan som kommer ut e ren.


Lådan kan också börja växla sjukt mkt bättre om man gör en adaptionskörning på den efter detta.

En grejj ni också skall veta e att lådan endast adapterer eftre slitage å "gammel olja" inte eftre körstil.

Hoppas du blev lite klokare iaf

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

Transportbranschen
46 Inlägg
9 januari 2012
Trådstartare
#7
Kommer inte olja ur slangen till kylaren för att sedan kylas och tryckas in ur det undre hålet ur kylaren. frågan är om man kan nollställa lådan med BSR PPC eller att ta bort batteriet.



Vet någon vad detta kostar på volvo då den ändå måste in.
Senast redigerat av Old KnotVillage (9 januari 2012)

1.3 miljarder kineser kan inte ha fel -Köp Volvo!

Tesla Senior Technician
2 307 Inlägg
9 januari 2012
#8
Nope går inte å nollställa med vad jag vet annat än VIDA.

Kostnaden e ju ganska olika beroende på vart du bor å hur mkt olja du behöver köra igenom.

Men skulle tippa på ca 3500-5000

The faster you go the closer you are to heaven. Mitt egna ordspråk
Proud Member of Team Trailer Trash

Transportbranschen
46 Inlägg
9 januari 2012
Trådstartare
#9
JaggaChafen skrev:
Nope går inte å nollställa med vad jag vet annat än VIDA.

Kostnaden e ju ganska olika beroende på vart du bor å hur mkt olja du behöver köra igenom.

Men skulle tippa på ca 3500-5000

Har kollat nu. Sköljning med 12L olja samt återställning kostar 3400:-. Det var inte så farligt med tanke på att oljan kostar kanske 15-20. Ska reklamera PPC och skaffa vida sen kanske göra det själv. Vad händer om man nollställer och inte byter olja.

1.3 miljarder kineser kan inte ha fel -Köp Volvo!


Sök