3491
Sök

Audi a4 1.8T Oljelampa blinkar!

5 Inlägg
5 januari 2012
Trådstartare
#1
Hejsan, jag har ett besvärligt fel med min audi.

Oljelampan börjar att blinka när motorn är varm och jag stannar, när jag sedan varvar upp till ungefär 2,5- 3000 varv så slocknar den. Släpper jag pedalen så börjar den blinka igen.
Bör kanske nämnas att det är oljetrycks lampan.

Jag har haft bilen på verkstad, dom har tagit ner och rengjort oljetråg, bytt ut kontakten för givaren, bytt ut givaren, bytt ut oljepumpen, sen har dom säkert gjort något mer som jag inte minns.

I alla fall så har inte felet försvunnit och just nu funderar jag på att sätta in en provisorisk oljetrycks mätare om allt fungerar som det ska då så misstänker jag att det är ett el-fel av något slag.

Är det någon som har haft samma problem och lyckats åtgärda det?

3 235 Inlägg
5 januari 2012
#2
Vilken olja kör du med?
Testa byta till en lite tjockare olja, typ 5W40 eller 5W50, kanske det hjälper.


Maskinbefäl
1 038 Inlägg
5 januari 2012
#3
Jag skulle lämna bilen till en annan verkstad och be dem logga oljetrycket över tid med både varm och kall motor. Har du otur kan verkstaden gjort något fel, eller så har du redan lyckats få problem med dina lager.

Lågt oljetryck med nya grejjer brukar betyda risk för omfattande renovering.

Om du litar på verkstaden din kan du naturligtvis låta dem kolla också. Grejjen med att logga över tid är att man kan få fram exakta felsökningsdata som kan pinpointa vad som är fel. Är oljetrycket perfekt, kan det ju vara den nya givaren som är trasig.

Mätteknik är mycket mer komplicerat än vad svensson tror, så det farligaste du kan göra är att lugna dig själv med "det är nog bara el fel" så kan du skratta dig harmynt när det visar sig vara glappkontakt eller nått...

Med vänlig hälsning, Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

5 Inlägg
6 januari 2012
Trådstartare
#4
engolf skrev:
Vilken olja kör du med?
Testa byta till en lite tjockare olja, typ 5W40 eller 5W50, kanske det hjälper.

Jag kör med 5W30, är det för kylan man ska byta till en tjockare olja?

5 Inlägg
6 januari 2012
Trådstartare
#5
zovix skrev:
Jag skulle lämna bilen till en annan verkstad och be dem logga oljetrycket över tid med både varm och kall motor. Har du otur kan verkstaden gjort något fel, eller så har du redan lyckats få problem med dina lager.

Lågt oljetryck med nya grejjer brukar betyda risk för omfattande renovering.

Om du litar på verkstaden din kan du naturligtvis låta dem kolla också. Grejjen med att logga över tid är att man kan få fram exakta felsökningsdata som kan pinpointa vad som är fel. Är oljetrycket perfekt, kan det ju vara den nya givaren som är trasig.

Mätteknik är mycket mer komplicerat än vad svensson tror, så det farligaste du kan göra är att lugna dig själv med "det är nog bara el fel" så kan du skratta dig harmynt när det visar sig vara glappkontakt eller nått...

Med vänlig hälsning, Magnus

Jag litar på verkstaden som jag lämnat in bilen till men givetvis kan ju dom också göra misstag, jag ska gå in och prata med dom om att logga över tid.
Hur gör dom då? (När dom loggar över tid)

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
6 januari 2012
#6
Joelsodermark skrev:
zovix skrev:
Jag skulle lämna bilen till en annan verkstad och be dem logga oljetrycket över tid med både varm och kall motor. Har du otur kan verkstaden gjort något fel, eller så har du redan lyckats få problem med dina lager.

Lågt oljetryck med nya grejjer brukar betyda risk för omfattande renovering.

Om du litar på verkstaden din kan du naturligtvis låta dem kolla också. Grejjen med att logga över tid är att man kan få fram exakta felsökningsdata som kan pinpointa vad som är fel. Är oljetrycket perfekt, kan det ju vara den nya givaren som är trasig.

Mätteknik är mycket mer komplicerat än vad svensson tror, så det farligaste du kan göra är att lugna dig själv med "det är nog bara el fel" så kan du skratta dig harmynt när det visar sig vara glappkontakt eller nått...

Med vänlig hälsning, Magnus

Jag litar på verkstaden som jag lämnat in bilen till men givetvis kan ju dom också göra misstag, jag ska gå in och prata med dom om att logga över tid.
Hur gör dom då? (När dom loggar över tid)

Man kopplar in en separat oljetrycksgivare som tar mätvärden typiskt 1 ggr per 100ms och ritar en graf så man kan se hur oljetrycket varierar med varvtal och motortemperatur. Alternativt kan man göra detta med bilens inbyggda givare men det kräver att man vet att den är hel.

Med vänlig hälsning, Magnus

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

7 275 Inlägg
6 januari 2012
#7
Det är väl inte ovanligt att oljesilen sätts igen på dessa motorer, speciellt om man kör efter "longlife" intervaller.
Däremot BÖR dom har bytt ut den när dom hade ner tråget tycker jag?


5 Inlägg
6 januari 2012
Trådstartare
#8
zovix skrev:
Joelsodermark skrev:
zovix skrev:
Jag skulle lämna bilen till en annan verkstad och be dem logga oljetrycket över tid med både varm och kall motor. Har du otur kan verkstaden gjort något fel, eller så har du redan lyckats få problem med dina lager.

Lågt oljetryck med nya grejjer brukar betyda risk för omfattande renovering.

Om du litar på verkstaden din kan du naturligtvis låta dem kolla också. Grejjen med att logga över tid är att man kan få fram exakta felsökningsdata som kan pinpointa vad som är fel. Är oljetrycket perfekt, kan det ju vara den nya givaren som är trasig.

Mätteknik är mycket mer komplicerat än vad svensson tror, så det farligaste du kan göra är att lugna dig själv med "det är nog bara el fel" så kan du skratta dig harmynt när det visar sig vara glappkontakt eller nått...

Med vänlig hälsning, Magnus

Jag litar på verkstaden som jag lämnat in bilen till men givetvis kan ju dom också göra misstag, jag ska gå in och prata med dom om att logga över tid.
Hur gör dom då? (När dom loggar över tid)

Man kopplar in en separat oljetrycksgivare som tar mätvärden typiskt 1 ggr per 100ms och ritar en graf så man kan se hur oljetrycket varierar med varvtal och motortemperatur. Alternativt kan man göra detta med bilens inbyggda givare men det kräver att man vet att den är hel.

Med vänlig hälsning, Magnus

Tack för svar jag ska genast prata med verkstaden och sätta in en separat givare.

5 Inlägg
6 januari 2012
Trådstartare
#9
Brains skrev:
Det är väl inte ovanligt att oljesilen sätts igen på dessa motorer, speciellt om man kör efter "longlife" intervaller.
Däremot BÖR dom har bytt ut den när dom hade ner tråget tycker jag?

Jajemen den är ut bytt

54 Inlägg
9 januari 2012
#10
vi hade en med dålig vevlager, den tappade trycket där...

Sänker Alla Andra Bilar = SAAB


Sök