2870
Sök

Chrysler Stratus; Något under huven sa PANG.

Bitter optimist.
1 561 Inlägg
11 januari 2012
Trådstartare
#1
Häromdagen började det skramla när jag släppte gasen vid vad som lät som någonstans vid V.F hjul, och eftersom jag bytat däck i samband med att det började låta trodde jag först det hade något med det att göra.

Jag körde in bilen till verkstad,lyfte men fjädern var intakt och såg inga fel vid tillfället.

Idag när jag körde smällde det till högt och motorn dog. Jag stannade,gick ut och såg att det pissade röd klar olja.
Jag lät bilen stå ett par timmar och sen testade jag startade jag upp den igen i hopp om att kunna köra den ett par hundra meter bort till min mors hus, det gick bra, rasslade mer än förut och läckte mer olja men i.ö inga missljud från motorn och den växlade normalt (automatisk växellåda).

Förlåt för novellen men här till frågan; Vad är det för fel?

Jag har varit inne på att det är något fel på servot (har röd eller grön olja?) eller växellådan som också kan ha röd olja?
Senast redigerat av Stoner_fuzz (11 januari 2012)


1 798 Inlägg
11 januari 2012
#2
automaten har också röd olja ja men gick den att köra så känns de inte som oljan kan ha åkt ur lådan då skulle den ej driva. Men lådan kan lika gärna va sprängd va bilen mer trögstyrd än vanligt borde ju tyda på kass servo
Senast redigerat av fredde85 (11 januari 2012)

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

Bitter optimist.
1 561 Inlägg
11 januari 2012
Trådstartare
#3
Swedenrockers skrev:
Både servo och växellåda har väl sticka för nivån?

Tror inte där är till vlåda men kollade servooljan och där såg ut att vara olja kvar, glömde skriva det.


1 798 Inlägg
11 januari 2012
#4
då är de i stort sett bara lådan kvar tyvärr eftersom du såg röd olja under bilen o de rasslar då du körde den

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

Bitter optimist.
1 561 Inlägg
11 januari 2012
Trådstartare
#5
fredde85 skrev:
då är de i stort sett bara lådan kvar tyvärr eftersom du såg röd olja under bilen o de rasslar då du körde den

Urk :-/


1 798 Inlägg
11 januari 2012
#6
Ja de är väl inget drömläge precis

risken är väl rätt stor att de samma modell av låda som på chrysler voyager o den är ju inte precis känd för sin hållbarhet. Hitta en begagnad i bra skick lär ej vara lätt heller o renovera är nog tyvärr dyrare än vad bilen är värd tyvärr
Senast redigerat av fredde85 (11 januari 2012)

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

Bitter optimist.
1 561 Inlägg
11 januari 2012
Trådstartare
#7
fredde85 skrev:
Ja de är väl inget drömläge precis

risken är väl rätt stor att de samma modell av låda som på chrysler voyager o den är ju inte precis känd för sin hållbarhet. Hitta en begagnad i bra skick lär ej vara lätt heller o renovera är nog tyvärr dyrare än vad bilen är värd tyvärr

Ja jag tror modellerna delar låda och motor. Vilket mög, bilen har bara gått strax över 14.000 mil. Aja det finns inte mycket mer att göra än att skicka skiten till skroten då antar jag. Jag ska försöka kika närmare på det när jag har tillgång till lift så jag kan se vart det läcker. Tack för svar!


1 798 Inlägg
11 januari 2012
#8
Ja tyvärr är de nog den bistra sanningen

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

440 Inlägg
11 januari 2012
#9
Hej!

Det finns en oljesticka till automatlådan, den syns väldigt klart och tydligt om man öppnar huven wink

Det är samma låda som i Voyager, men givetvis inte samma motor eller bultmönster på automatlådan>motorn.

Jag tror (om jag minns rätt) att diffen (som sitter i lådan) har separat smörjning, så det kan nog inte vara vid drivaxlarna, hmm.. försök ta reda på varifrån det läcker: oljetråget, kylslangarna från lådan osv..

Automatlådan bör hålla bra mycket längre än 14 000 mil, och felen brukar inte komma plötsligt om man nu inte smällt i för mycket olja i automaten. Kolla oljenivån till lådan först av allt, på oljestickan i motorrummet står det "TRANS FLUID" (ett gult handtag).
Senast redigerat av chryslerstratus (15 april 2014)

Bitter optimist.
1 561 Inlägg
11 januari 2012
Trådstartare
#10
chryslerstratus skrev:
Hej!

Det finns en oljesticka till automatlådan, den syns väldigt klart och tydligt om man öppnar huven wink

Det är samma låda som i Voyager, men givetvis inte samma motor eller bultmönster på automatlådan>motorn.

Jag tror (om jag minns rätt) att diffen (som sitter i lådan) har separat smörjning, så det kan nog inte vara vid drivaxlarna, hmm.. försök ta reda på varifrån det läcker: oljetråget, kylslangarna från lådan osv..

Automatlådan bör hålla bra mycket längre än 14 000 mil, och felen brukar inte komma plötsligt om man nu inte smällt i för mycket olja i automaten. Kolla oljenivån till lådan först av allt, på oljestickan i motorrummet står det "TRANS FLUID" (ett gult handtag).

Mvh
USAbilforum.se

Jag skyller på att det var mörkt ute när jag letade efter diverse lock haha.
Jag ska kolla närmare på det imorgon!


1 798 Inlägg
11 januari 2012
#11
Men visst som sagt du kan ju ha en jäkla tur att lådan klarat sig man ska ju inte döma ut den direkt. Men flytta ej den bilen något mer förrän du vet säkert

Jag byter bil ofta men man brukar ju säga att omväxling förnöjer

440 Inlägg
11 januari 2012
#12
Stoner_fuzz skrev:
Jag skyller på att det var mörkt ute när jag letade efter diverse lock haha.
Jag ska kolla närmare på det imorgon!

big_smile Någon föredetta ägare kanske råkat ta bort oljestickan? sad


Sök