3375
Sök

Ta bort rattstång på Volvo 740 Tic.

906 Inlägg
10 april 2009
Trådstartare
#1
Tjena tjena, undrar hur jag får bort rattstången på 740in? Har fått bort ratten och då ser jag en massa skruvar, antar de går till blinkersen, samt någon liten låsning längre ner, behöver jag ta bort allt?

Samt så lossnade jag några "låsningsbultar" i motorrummet, läste lite i haynes och trodde jag kunde "rycka" bort den när jag lossnat dem men de sitter stenhårt, sitter ju med som "delningar" där stången går ner, försökte sära dessa men det var stenhårt de med. Tanken är att jag får ner stången samt frambalken bort från bilen, men balken fixar jag själv bara att få med stången med. Tips? Tack på förhand.

=)

906 Inlägg
18 april 2009
Trådstartare
#2
ursäkta om jag lyfter upp men har inte klurat ut det än:P

=)

908 Inlägg
18 april 2009
#3
varför ska du ha hur den ? :p

906 Inlägg
18 april 2009
Trådstartare
#4
Beckstroem skrev:
varför ska du ha hur den ? :p

Ska ta ner frambalken, den får gärna sitta kvar i det övre fästet men får fan inte av den alls.

=)

Blästrare LITAB LACK
325 Inlägg
18 april 2009
#5
släpp bulten längst ner på rattstången där styrväxeln å rattstången går ihop sedan knackar du isär med hammare eller något... (det är bara splinsat där)

Varför följa strömmen när man kan vara annorlunda....!!

906 Inlägg
18 april 2009
Trådstartare
#6
offarn skrev:
släpp bulten längst ner på rattstången där styrväxeln å rattstången går ihop sedan knackar du isär med hammare eller något... (det är bara splinsat där)

Jag fundera med på om jag kunde göra så, men jag förstör inte själva fästet då eller? känns nästan som sådan material, men antar det bara är att knacka ihop dem sen då?

=)

+Uppfinnare+
643 Inlägg
18 april 2009
#7
740Fors skrev:
offarn skrev:
släpp bulten längst ner på rattstången där styrväxeln å rattstången går ihop sedan knackar du isär med hammare eller något... (det är bara splinsat där)

Jag fundera med på om jag kunde göra så, men jag förstör inte själva fästet då eller? känns nästan som sådan material, men antar det bara är att knacka ihop dem sen då?

Du ska inte slå på splinsen, då får du defenitivt inte ihop det igen wink Nu vet inte jag hur det ser ut, men knacka runt delningen och dra samtidigt, så lossnar det nog smile

ommanstruntariatthamellanrummellan
ordensåspararmannågonsekundnärmanskriversinsignatur

1 758 Inlägg
18 april 2009
#8
Det är splines där nere ja. På styrväxeln är det som en delad "hylsa" som kläms ihop runt rattaxeln med en skruv. Sitter en liten sprint i skruven också. Pilla bort sprinten och lossa skruven. Det är dessutom ett spår i rattaxeln som skruven löper genom, så man måste skruva ut HELA skruven, annars håller den kvar axeln i hylsan.
Sen är det bara att dra isär.

906 Inlägg
19 april 2009
Trådstartare
#9
Tackar för era svar och det funkade fint fint, hade tagit tid för mig att klura ut det själv! Tack=)

=)

106 Inlägg
15 januari 2012
#10
får lyfta tråden igen.. ja körde sönder min j*vla bil för en tid sen.. så nu i full färd med att byta framvagnsbalk med länkarmar å hela kittet så märker jag att rattstången har tryckts in i kupen! men visst tänkte ja då byter vi väll den skiten med då, men så sitter såklart aset men bultar utan skalle eller typ som att skallen blivit nerslipad som ett stöldskydd.. hur fa* ska ja bära mig åt?? ska man behöva bryta loss hela instrumentpanelen med kabelhärvor å jävelskap å kapa sönder hela sk*ten?
ja.. ja e förbannad å på dåligt humör nu sad

Frågan är in OM de kommer ta i.. frågan är när, och hur spektakulärt.


Sök