3383
Sök

Hur sätts japsdämpare??

265 Inlägg
31 januari 2011
Trådstartare
Hej
Idiot förklara mig inte nu men jag undrar hur en japsdämpare sätts vanligtvis på de flesta bilar som man ser ute.
Tar dom bort sista ljuddämparen och sätter den istället eller byter dom hela systemet?
Funderar inte på att skaffa det utan är bara nyfiken.

//Peebo

Alla bilar rostar men Opel har Rekord...

1 738 Inlägg
31 januari 2011
Alla måste vi lära oss nån gång wink Allt beror på hur högt avgasljud du vill ha, ska du ha redigt gött muller så ska du spara "katten" och resten raka rör! Vill du ha för syns skulle så tar du bara bort sista ljuddämparn och ersätter med japsen!

MVH

265 Inlägg
31 januari 2011
Trådstartare
940RDALLE skrev:
Alla måste vi lära oss nån gång wink Allt beror på hur högt avgasljud du vill ha, ska du ha redigt gött muller så ska du spara "katten" och resten raka rör! Vill du ha för syns skulle så tar du bara bort sista ljuddämparn och ersätter med japsen!

MVH

Men blir det skillnad ljudmässigt oxå om man bara byter ut den sista dämparn eller har alla ungdomar raka rör?

1 298 Inlägg
31 januari 2011
Det beror lite på hur stor ljuddämparen var som satt där innan och vad för sort/kvalitet det är på japsdämparen du sätter dit. Min erfarenhet är att japsdämparna inte dämpar speciellt mkt ljud och bilen låter lite mer även då man bara byter ut sista.

MVH

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.

1 738 Inlägg
31 januari 2011
Peebo skrev:
940RDALLE skrev:

MVH

Men blir det skillnad ljudmässigt oxå om man bara byter ut den sista dämparn eller har alla ungdomar raka rör?

Man har ju själv vart en gammal 740 raggare o då var det rakt rör från katt och sen japsen! Det är nästan så de knappt går o sitta i bilen, det mullrar sådant att man tillslut får huvudvärk! Jag skulle börja med att ta bort sista burken och ersätta den med japsen, vill du ha mer muller är det ju bara ta bort den andra burken o.s.v

Du får helt klart ett annat ljud av att ersätta ljudämpare

Pröva dig fram wink

265 Inlägg
31 januari 2011
Trådstartare
Tack för all info och riktigt snabba svar

1 738 Inlägg
31 januari 2011
Peebo skrev:
Tack för all info och riktigt snabba svar

Lycka till!

265 Inlägg
1 februari 2011
Trådstartare
Är simons ljuddämpare samma sak som en japsdämpare eller?
Alltså att det blir lite skillnad på ljudet om man sätter den istället för sista dämparen?

Ha det bra
//Peebo

265 Inlägg
2 februari 2011
Trådstartare
Ok tack för svar

265 Inlägg
2 februari 2011
Trådstartare
Såg på ett annat ställe att man kan sätta ett öppet luftfilter för att få ett annat ljud, men vad menas med öppet, är det bara ett sportluftfilter eller vad?

265 Inlägg
5 februari 2011
Trådstartare
Okej, så detta är ett öppet luftfilter då antar jag: http://www.scstyling.com/sportluftfilte … -1401.aspx
Skulle det passa till min mondeo och skulle den göra nån skillnad ljudmässigt??

Ljudfreak ;)
25 Inlägg
5 februari 2011
ja det är de , ja det ska nog passa smile ljudmässigt så blir det la lite skillnad låter lite mera sportigt och du får lite snabbare gasrespons wink

265 Inlägg
5 februari 2011
Trådstartare
Tack för svaren. Har beställt en sån nu så vi får se hur det blir big_smile

Team Breehäng
1 623 Inlägg
15 januari 2012
Nu har jag plockat bort sista dämparn, så jag har bara mittendämparn kvar. Kommer bilen låta lägre om jag sätter på en japs där sista dämparn satt?

R1 3 ツ
└┼┤
2 4

Avstängd
195 Inlägg
16 januari 2012
Jag har Biltema Sportluftfilter och Simons 2,5 från katten och bakåt. Det låter bara lite högre än standard men ljudet blir gött!!! Inte vanlig volvo-bröl utan gott kvalitetsljud smile

Japsdämpare har jag ingen erfarenhet av så där får någon annan svara men som sagt Simons kan rekomendera för gött ljud. VIll man absolut ha högre ljud kan man ju alltid ta bort en av dämparna.

135 Inlägg
16 januari 2012
-BASmannen- skrev:
Nu har jag plockat bort sista dämparn, så jag har bara mittendämparn kvar. Kommer bilen låta lägre om jag sätter på en japs där sista dämparn satt?

Ja

varför är alla så dryga?

Sök